نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 141
نظری حکیمانه است و در مسائل عملی هم انسانی است صد در صد معتدل از نظر
اخلاق ، چون معتقدند همه خلقهای نیک همان معتدل آنها است . یعنی اخلاق
نیک ، اخلاقی است که در آن هر قوه و غریزهای حق خود را به عدالت میگیرد
.
بر اساس نظر حکما حکمت و علم ، مخصوصا علمی که پایه حکمت است ،
ذاتا کمال است ( البته علم به طور مطلق ، حکمت جزئی هم به جای خود )
پس حکمت کلی کمال است ، نه مقدمه کمال .
همانطور که در ابتدا راجع به ایمان گفتیم که آیا هدف است یا وسیله ،
اکنون در مورد حکمت میگوئیم آیا حکمت برای انسان هدف است یا وسیله ؟
آیا علم برای انسان هدف است یا وسیله ، یا هم هدف است و هم وسیله ؟ .
آیا علم کمال انسان است ؟ البته اگر کمال است منافعی هم بر آن مترتب
است . اصولا علم به خاطر منافعش خوب است ، اگر منافع آن نباشد علم هم
به درد نمیخورد . هر علمی که منفعت آن بیشتر است بهتر است و آنکه
منفعتش کمتر است ، کم ارزشتر است .
4 - نظریه هندوئیسم
نظر دیگری وجود دارد و آن اینکه کمال انسان در " عواطف " است یعنی
در " محبت " است یا لااقل محبت هم یکی از ارکان کمال انسان است .
از نظر حکما کمال در " حکمت و عدالت " و از نظر عرفا در " حقیقت
" بود و از این نظر که یک نظر اخلاقی است ، در محبت است .
نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 141