responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 139

3 نظریه حکما و فلاسفه الهی

حکما و فلاسفه الهی نظر دیگری درباره کمال انسان دارند و انسان کامل از نظر آنها جور دیگری تعریف می‌شود که اندکی با آنچه عرفا می‌گویند فرق دارد . در بیان حکما مسئله وحدت حقیقت و وصول و سیر و سلوک و رسیدن و فنا شدن به شکلی که عرفا می‌گویند مطرح نیست و در فلسفه وجود ندارد . از نظر فلاسفه کمال انسان به دو چیز است یکی درک حقایق و به عبارت دیگر حکمت‌ ( کلمه علم وافی نیست ) . عرفا می‌گویند حقیقت ، و حکما می‌گویند حکمت و حکمت را درک حقایق اشیاء آنطور که هست و درک نظام کلی هستی آنگونه که‌ هست می‌دانند . البته درک جزئیات ، حکمت گفته نمی‌شود و شان علوم است‌ . مثلا اینکه سیب خاصیتش چیست علم است ولی حکمت نیست . یا در مورد شناسائی یک منزل ، گاهی اندام و کلیات آنرا می‌شناسید و گاه از جزئیات‌ آن مطلعید و یا فرضا یکی کوچه‌های تهران را مانند راننده تاکسی خوب‌ می‌شناسد ، ولی در عین حال اطلاع کلی راجع به تهران ندارد . اگر از او بپرسید تهران از کجا مشروب می‌شود نمی‌داند ، برق تهران از چند منبع تامین‌ می‌شود نمی‌داند ، نظام شهرداری یا شهربانی چگونه است نمی‌داند . حکیم کمال انسان را در شناخت کلی عالم می‌داند ، شناخت درست و صحیح‌ به طوری که یک " عالم علمی " شود . جهان ، انسانی باشد عینی و او عالمی باشد علمی که در تعریف حکمت از نظر غایت می‌گویند : " صیروره‌ الانسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی "
نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 139
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست