نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 135
دانستیم ناقصترین عبادت آنست که برای برخورداری است .
پس نمیتوان گفت که کمال انسان در برخورداری بیشتر انسان از غیر خود
است .
نظریات دیگری غیر از این هست که بعضی روحانی است و برخی مادی .
نظریات مادی آخر کار برمیگردد به همان نظریه برخورداری . اما نظریات
2 - نظریه عرفا
اولین و شاید مهمترین این نظریات که شایسته است در اطرافش بحث شود
نظریه عرفا است . اساسا مبحث " انسان کامل " را تحت همین عنوان عرفا
مطرح کردهاند و شاید بتوان گفت بطور قطع عرفا این نظر را از ادیان
گرفتهاند ، از مسئله انسان اول که در ادیان هست ( مسئله آدم ) و بطور
کلی از مسئله " نبی " و " ولی " و انسان کامل آخر الزمان ( مهدی
موعود ) که در همه ادیان هست ، الهام گرفتهاند . ما سینیون معروف کتابی
دارد تحت عنوان " انسان کامل در اسلام " که عبدالرحمن بدوی آنرا به
عربی ترجمه کرده است [1] .
ماسینیون در آن کتاب میگوید : فرضیه انسان کامل میراث هلنی نیست
یعنی میراث یونانی نیست . فلسفه یونان درباره انسان کامل حرفی ندارد و
بحثی نکرده است .
در جهان اسلام بحث انسان کامل را عرفا مطرح کردهاند و مخصوصا
[1] ترجمه این کتاب به فارسی از اصل فرانسه آن از نظر اثر علمی کار
مفیدی خواهد بود .
نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 135