نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 133
اینکه در آخرت بیشتر برخوردار باشند . عبادت کردن برای بهشت مگر جز
عبادت برای برخورداری بیشتر است ؟ عبادت مقدمه برخورداری است و طبعا
هر ذی المقدمهای بر مقدمهاش افضل و اشرف است . عبادت فقط وسیلهای
است برای آن برخورداری . بوعلی در نمط نهم اشارات میگوید : " العباده
عند غیر العارف معامله ما کانه یعمل فی الدنیا لاجره یاخذها فی الاخره هی
الاجر و الصواب " . انسان غیر عارف عبادت میکند آنچنانکه یک کارگر
مزد بگیر کار میکند . کارگر مزد بگیر هدفش پولی است که میگیرد . اگر
پول نباشد هرگز حاضر نیست کار بکند . این شخص هم عبادت میکند برای
برخورداری آخرت . بنابراین باز کمال انسان برگشت به برخورداری ، گر چه
نه در دنیا بلکه در آخرت .
رد این نظریه
از نظر منطق اسلام این مطلب مسلم است که عبادت برای برخورداری در
آخرت عبادت بسیار ناقصی است . یعنی همینقدر عبادت است که انسان از
خدا چیزی را میخواهد و خدا را وسیله قرار داده است و همین مقدار توجه به
خدا دارد که آخرت و بهشت را از خداوند میخواهد و عبادت میکند برای
اینکه امر خدا را اطاعت کرده باشد تا خدا در عوض به او آخرت را بدهد .
عبادت است ولی عبادتی که در آن خدا وسیله قرار گرفته است . در این
باره در کلمات ائمه زیاد داریم و در نهج البلاغه نیز هست :
« قوم عبدوا الله طمعا و تلک عباده الاجراء ( عباده التجار ) »
نام کتاب : تکامل اجتماعی انسان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 133