نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 72
خلیفه دادند که فلان کس خواننده است و کنیز زیبایی دارد که او هم
خواننده است و تمام جوانهای مدینه را فاسد کرده ، و اگر به کار او نرسید
، این زن تمام مدینه را فاسد میکند . خلیفه دستور داد که غل به گردن آن
مرد انداختند و آنها را به شام بردند . وقتی در حضور خلیفه نشستند ، آن
مرد گفت : معلوم نیست که آنچه او میخواند غنا باشد ، و از خلیفه خواست
که خودش امتحان کند . خلیفه دستور داد که کنیز بخواند . او شروع به
خواندن کرد . کمی که خواند دید سر خلیفه تکان میخورد . کم کم کار به جایی
رسید که خود خلیفه شروع کرد به چهار و دست و پا راه رفتن ، و میگفت بیا
جانم به این مرکوب خودت سوار شو . واقعا موسیقی قدرت عظیم و فوقالعادهای مخصوصا از جهت پاره کردن پرده
تقوا و عفت دارد .
در مسئله مجسمه سازی ، منع اسلام به خاطر مسئله مبارزه با بتپرستی است
. اسلام در این مسئله ناجح [1] بود . اگر مجسمهای از پیغمبر و غیره
میساختند بدون شک امروز بتپرستی خیلی صاف و روشن وجود داشت . در
مسئله زن و رقص و غیره هم روشن است که اهتمام اسلام به خاطر عفت است .
بنابراین از این موارد نمیتوان استناد به مبارزه اسلام با ذوق نمود . اسلام
مخالفتی با جمال و زیبایی ندارد ، و با این حس نه تنها مبارزه نکرده
بلکه در یک قسمتهایی این حس را تأیید هم کرده است . در " کافی "
بابی
> بودند و کارهای معماری و بنایی میکردند و در خلال همان کارها آواز
میخواندند رایج شده ، و بعد مسئله کنیزها رایج گردیده است .
[1] [ یعنی موفق ] .
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 72