responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 72
خلیفه دادند که فلان کس خواننده است و کنیز زیبایی دارد که او هم‌ خواننده است و تمام جوانهای مدینه را فاسد کرده ، و اگر به کار او نرسید ، این زن تمام مدینه را فاسد می‌کند . خلیفه دستور داد که غل به گردن آن‌ مرد انداختند و آنها را به شام بردند . وقتی در حضور خلیفه نشستند ، آن‌ مرد گفت : معلوم نیست که آنچه او می‌خواند غنا باشد ، و از خلیفه خواست‌ که خودش امتحان کند . خلیفه دستور داد که کنیز بخواند . او شروع به‌ خواندن کرد . کمی که خواند دید سر خلیفه تکان می‌خورد . کم کم کار به جایی‌ رسید که خود خلیفه شروع کرد به چهار و دست و پا راه رفتن ، و می‌گفت بیا جانم به این مرکوب خودت سوار شو .
واقعا موسیقی قدرت عظیم و فوق‌العاده‌ای مخصوصا از جهت پاره کردن پرده‌ تقوا و عفت دارد .
در مسئله مجسمه سازی ، منع اسلام به خاطر مسئله مبارزه با بت‌پرستی است‌ . اسلام در این مسئله ناجح [1] بود . اگر مجسمه‌ای از پیغمبر و غیره‌ می‌ساختند بدون شک امروز بت‌پرستی خیلی صاف و روشن وجود داشت . در مسئله زن و رقص و غیره هم روشن است که اهتمام اسلام به خاطر عفت است .
بنابراین از این موارد نمی‌توان استناد به مبارزه اسلام با ذوق نمود . اسلام‌ مخالفتی با جمال و زیبایی ندارد ، و با این حس نه تنها مبارزه نکرده‌ بلکه در یک قسمتهایی این حس را تأیید هم کرده است . در " کافی " بابی


> بودند و کارهای معماری و بنایی می‌کردند و در خلال همان کارها آواز می‌خواندند رایج شده ، و بعد مسئله کنیزها رایج گردیده است . [1] [ یعنی موفق ] .

نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 72
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست