نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 419
برایشان به وجود آورد تا توانست قمار را از میان ببرد . یعنی در واقع
یک خلاء روحی در میان آنها وجود داشت و آن خلا منشأ این گناه بود ، آن
آدم فهمید که این خلا را باید پر کرد تا بشود قمار را از بین برد ، و تا
آن خلا به وسیله دیگری پر نشود نمیتوان آن را از میان برداشت .
این است که یکی از آثار " کار " جلوگیری از گناه است . البته
نمیگویم صد درصد اینطور است ، ولی بسیاری از گناهان منشأش بیکاری است
. در جلسه پیش راجع به گناه فکری و خیالی صحبت کردیم که گناه منحصر به
گناهی که به مرحله عمل برسد نیست ، گناه خیالی هم گناه است ، یعنی فکر
گناه هم نوعی گناه است . البته فکر گناه تا به مرحله عمل نرسیده خود آن
گناه نیست ، برخلاف فکر کار نیک که اگر به وسیله مانعی به مرحله عمل هم
نرسد ، در نزد خدا به منزله همان عمل خوب شمرده میشود .
استعدادیابی در انتخاب کار
کار علاوه بر اینکه مانع انفجار عملی میشود ، مانع افکار و وساوس و
خیالات شیطانی میگردد . لهذا در مورد کار میگویند که هر کسی باید کاری را
انتخاب کند که در آن استعداد دارد ، تا آن کار علاقه او را به خود جذب
کند . اگر کار مطابق استعداد و مورد علاقه نباشد و انسان آن را فقط به
خاطر درآمد و مزد بخواهد انجام دهد ، این اثر تربیتی را ندارد و شاید
فاسد کننده روح هم باشد . انسان وقتی کاری را انتخاب میکند باید
استعدادیابی هم شده باشد . هیچ کس نیست که فاقد همه استعدادها باشد ،
منتها انسان خودش
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 419