responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 253
عرب جاهلی زیاد می‌بینیم . عرب جاهلی واقعا افراد قبیله را با خود فرق‌ نمی‌گذاشت ، یعنی درست مثل این بود که یک روح بر تمام افراد قبیله حاکم‌ است . " من " او برای او یک " من قبیله‌ای " بود . در داخل قبیله ، همه اصول انسانی مثل گذشت ، احسان و ایثار وجود داشت ، ولی کمی آنطرفتر دیگر این روح وجود نداشت . پس کافی نیست که " من " انسان این مقدار توسعه یابد .

من قومی

می‌رویم بالاتر : من قومی . مثلا در مورد ما ایرانیها اگر انسان آنچنان‌ وطن‌پرست باشد که تمام مردم ایران را مثل جان خود دوست داشته باشد باز هم کافی نیست ، زیرا از آن حد که گذشت همه چیز را جایز می‌داند . به‌ ایرانی دروغ نمی‌گوید ، به ایرانی خیانت نمی‌کند ، به ایرانی خدمت می‌کند ، به ایرانی احسان می‌کند ، اما به غیر ایرانی دروغ گفتن را جایز می‌داند ، تجاوز به حقوقش را جایز می‌داند ، استبداد را جایز می‌داند . این همان‌ خودی است که در اروپائیها هست ، یعنی " خود ملی " در آنها رشد یافته‌ و " من فردی " به صورت " من ملی " توسعه پیدا کرده است . فرنگیها تا حد زیادی نسبت به هموطنان خود خائن نیستند و دروغ نمی‌گویند و استبداد نمی‌ورزند ، ولی پا را که از دایره هموطن آن طرف‌تر می‌گذارند ، ظالم و ستمگر می‌شوند . دروغ و خیانت را به نفع ملت خود جایز می‌داند ، یعنی‌ خیانت و جنایت را داخل مملکت خود مرتکب نمی‌شود ولی بزرگترین جنایتها را نسبت به مردم کشورهای دیگر اعمال می‌کند . مال و ثروت ملتهای دیگر را برای کشور خود تصاحب می‌کند و این را یک افتخار
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست