نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 19
آنقدر زیر این چوبها و هیزمها آتش میدهید تا خود اینها کم کم مشتعل بشود
و تنور با هیزم خودش مشتعل گردد . چنین به نظر میرسد که آنجا که راجع به
عقل و تعقل - در مقابل علم و تعلم - بحث میشود نظر به همان حالت رشد
عقلانی و استقلال فکری است که انسان قوه استنباط داشته باشد .
دو نوع علم
جملهای دارند امیرالمؤمنین که در نهجالبلاغه است ( و من مدتها پیش ،
ذهنم متوجه این مطلب شده بود و شواهدی هم برایش جمع کردهام ) .
میفرمایند : « العلم علمان » ( و در یک نقل دیگر : « العقل عقلان ) ، علم
مطبوع و علم مسموع » ( یا : « عقل مطبوع و عقل مسموع ) ولا ینفع المسموع
اذا لم یکن المطبوع » [1]. علم دو علم است ، یکی علم شنیده شده ، یعنی
فرا گرفته شده از خارج ، و دیگر علم مطبوع .
علم مطبوع یعنی آن علمی که از طبیعت و سرشت انسان سرچشمه میگیرد ،
علمی که انسان از دیگری یاد نگرفته و معلوم است که همان قوه ابتکار شخص
است . بعد میفرماید : و علم مسموع اگر علم مطبوع نباشد فایده ندارد . و
واقعا هم همین جور است . این را در تجربهها درک کردهاید : افرادی هستند
که اصلا علم مطبوع ندارند . منشأ آن هم اغلب سوء تعلیم و سوء تربیت است
، نه اینکه استعدادش را نداشتهاند . تربیت و تعلیم جوری نبوده که آن
نیروی مطبوع او را به حرکت درآورد و پرورش بدهد . [1] حکمت . 331
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 19