responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 154

مثال به راستی

از اینجور حساب نکردن‌ها زیاد داریم . فعلی را که اخلاقی است ضداخلاق‌ می‌شناسیم و فعلی را که ضد اخلاقی است اخلاقی می‌دانیم . مثلا راستی از آن‌ جهت که راستی است خوب است و باید راست گفت ، و دروغ از آن جهت که‌ تحریف است بد است و نباید دروغ گفت ، ولی آیا راست را در همه جا می‌توان گفت و دروغ در همه جا گفتنش حرام است ؟ یک جاهایی قطعا دروغ‌ گفتن واجب است . و چیز عجیبی است که اخیرا عده‌ای به سعدی حمله می‌کنند که [ او گفته است ] دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز است . بسیار حرف درستی است . ولی عده‌ای می‌گویند کسی که دروغ می‌گوید لابد مصلحتی را در نظر دارد . نه ، دروغ منفعت آمیز غیر از دروغ مصلحت آمیز است . راست را انسان چرا می‌خواهد بگوید ؟ برای مصلحت اجتماع . دروغ را چرا نباید گفت ؟ چون برخلاف مصلحت اجتماع است . ولی اگر یک جایی همان‌ دروغ به مصلحت اجتماع و فرد باشد ، بدیهی است که باید آن را گفت . خیلی‌ها از جمله موسیو جردن رئیس کالج آمریکایی‌ها حمله کرده‌اند به سعدی‌ که چرا گفته است دروغ مصلحت آمیز به از راست فتنه انگیز است . همین‌ طور زردشتی‌ها حمله می‌کنند به سعدی که چرا این جمله را گفته است . محیط طباطبائی یک وقت مقاله‌ای نوشته بود که در هند - که قبلا در آنجا فارسی خیلی معمول بود - وقتی انگلیسی‌ها آمدند ، از جمله کتابهایی که‌ تدریس آن را در مدارس ممنوع کردند و زردشتی‌ها هم آنها را تأیید می‌کردند " گلستان سعدی " بود چرا که
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 154
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست