responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پیرامون انقلاب اسلامی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 159
نبود که ما بتوانیم به خود اتکا داشته باشیم .
آنچه که ما در سابق دچارش بودیم ، بدترین نوع اسارت و بندگی بود ، نه‌ تنها در مسائل اقتصادی ما را وابسته کرده بودند بلکه در سایر زمینه ها ، آنها بودند که برای ما تعیین تکلیف می‌کردند [1] .
امام در همان اوایل اقامتشان در پاریس ، مکرر در اعلامیه هائی که به‌ ایران میفرستادند ، مردم را تشویق به کشاورزی و به خصوص کشت گندم‌ می‌کردند و میدانیم که این فرمان تا چه حد مؤثر واقع شد ، بخصوص که بلطف‌ خدا ، امسال ، سال بسیار پر برکتی بود [2] .


[1] متاسفانه در این مورد ، کشورهای جهان سوم کم و بیش سرنوشتی مشابه‌ دارند این ماجرا را که از قول مرحوم آیت الله امینی رحمةالله علیه‌ برایتان نقل میکنم شاهدی است بر این مدعا ایشان تعریف میکرد یکی از نمایندگان مجلس عراق - در زمان نوری سعید - که شیعه بود و از وابستگان‌ مرحوم امینی ، بخدمت ایشان آمده بود مرحوم امینی از او پرسیده بود شما وکلا این علم لدنی را از کجا آورده اید ؟ ما در کارهای علمی خودمان برای‌ اظهارنظر در هر موردی احتیاج به مطالعه و صرف وقت و بررسی و دقت نظر داریم ، اما چگونه است که شما این لایحه‌های سیاسی مهم را که به مجلس‌ می‌آورند در عرض دو سه ساعت ، تصویب یا رد میکنید ؟ نماینده با خنده‌ جواب داده بود ، موضوع خیلی ساده است ما صبح که به مجلس میرویم ، اصلا نمی‌دانیم چه مسئله‌ای قرار است مطرح بشود اول وقت یک نماینده از جانب‌ نوری سعید به مجلس می‌آید خطاب به عده‌ای از وکلا می‌گوید قل نعم - شما بگوئید آری و به گروهی دیگر می‌گوید قل لا - شما بگوئید نه به این ترتیب‌ معلوم میشود که چه کسانی باید در موافقت با لایحه صحبت کنند و چه کسانی‌ در مخالفت با آن ، بعد هم که لایحه به مجلس آورده میشود ، تازه از محتوایش با خبر میشویم و طبق دستور با یک قیام و قعود نسبت به آن‌ تصمیم میگیریم . [2] کسی از خراسان به دیدن من آمده بود ، یک پیرمرد شصت ساله . میگفت حتی پیرمردهای صد ساله ما هم یادشان نمی‌آید که هیچ سالی بقدر >

نام کتاب : پیرامون انقلاب اسلامی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 159
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست