responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پیرامون انقلاب اسلامی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 102
قهرا اگر جواب مثبت باشد باید بپذیرند که برای دور نیفتادن از مسیر ، هدایت و مراقبت لازمست ، جواب منفی می‌دهند یعنی اینها معتقدند که صراط مستقیمی وجود ندارد بلکه راه همانست که خود انسان آنگونه که میخواهد می‌رود و این نظیر تئوری معروف ملانصرالدین است که روزی سوار قاطر بود پرسیدند کجا میروی ، گفت هر جا که میل قاطر باشد جامعه دارنده معیارهای‌ دمکراسی غربی به کجا میرود ؟ آنجا که میلها و خواستهای اکثریت ایجاب‌ می‌کند .
در نقطه مقابل این نوع دمکراسی و آزادی ، دمکراسی اسلامی قرار دارد دمکراسی اسلامی بر اساس آزادی انسان است اما این آزادی انسان ، در آزادی‌ شهوات خلاصه نمیشود [1] .
البته اسلام دین ریاضت و مبارزه با شهوات بمعنی کشتن شهوات ، نیست‌ بلکه ، دین اداره کردن و تدبیر کردن و مسلط بودن


[1] اخیرا شنیده‌ام در یکی از کشورهای معروف غربی که به قول خودشان مهد آزادی هم هست ، علیه مجازاتهائی که در مورد هم جنس بازان ایرانی اعمال‌ شده ، تظاهراتی صورت گرفته و طی آن اعتراض شده است به اینکه این‌ مجازاتها بر خلاف آزادی و دمکراسی است از نظر اسلام ، اینگونه آزادیها ، سقوط آزادی انسانی است اینها رهائی حیوانیت و اسیر شدن انسانیت است‌ قرآن می‌گوید این گونه افراد که جز همین تمایلات و شهوات به چیز دیگری‌ نمی‌اندیشند و آزادی خود را در اینگونه اعمال متبلور می‌بینند ، در واقع من‌ انسانی خود را گم کرده‌اند و دلیل این امر هم اینست که خدا را فراموش‌ کرده‌اند اینها با از دست دادن خدا ، خود را نیز تباه و از دست رفته‌

ساخته‌اند آیه و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانسیهم انفسهم ، اولئک هم‌

الفاسقون »( حشر - آیه 19 ) . و شما مؤمنان مانند آنان نباشید که بکلی خدا را فراموش کرده‌اند و خدا هم نفوس آنها را از یادشان برد آنان به حقیقت بدکاران عالمند اشاره به‌ همین نظر دارد قرآن ریشه این تباهی‌ها و فسقها را در فراموش کردن خدا میداند .

نام کتاب : پیرامون انقلاب اسلامی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست