نام کتاب : پیامبر امی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 49
را به دیگران تعلیم دهد ، باز هم مطابق تصریح خود قرآن ، آن است که
بتواند قلم را به کار بندد یا دست کم آنچه را با قلم نوشته شده بخواند
" [1] .
این استدلال ، به نظر عجیب میآید :
اولا ، آنچه مورد اتفاق مسلمین است و مشارالیه میخواهد خلاف آن را
ثابت کند این است که رسول اکرم قبل از رسالت نه میخوانده و نه مینوشته
است . حداکثر این استدلال این است که ایشان در دوره رسالت میخوانده و
مینوشتهاند چنانکه عقیده سید مرتضی و شعبی و جماعتی دیگر بر این است .
پس مدعای آقای دکتر سید عبداللطیف اثبات نمیشود .
ثانیا ، از نظر دوران رسالت نیز این استدلال ناتمام است . توضیح اینکه
در برخی از تعلیمات مانند تعلیماتی که به نوآموز میدهند که خواندن و
نوشتن به او بیاموزند ، یا در تعلیم ریاضیات و امثال آن ، احتیاج به قلم
و کاغذ و رسم و تخته سیاه و غیره هست و خود معلم باید عمل کند تا دانش
آموز یا دانشجو یاد بگیرد ، اما تعلیم حکمت و اخلاق و حلال و حرام که کار
پیغمبران است نیازی به قلم و کاغذ و رسم و تخته سیاه ندارد .
مشائین از حکما را از آن جهت " مشائین " گفتهاند که معلم در حالی که
راه میرفت و قدم میزد به دانشجویان تعلیم میکرد . البته برای شاگردان که
بخواهند ضبط کنند و فراموششان نشود لازم است بنویسند . لذا رسول خدا
همواره توصیه میکرد که سخنانش را ضبط
[1] نشریه کانون سر دفتران ، نقل از نشریه آموزش و پرورش .
نام کتاب : پیامبر امی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 49