نام کتاب : آشنایی با قرآن 7 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 191
وجود عینی مال نیست بلکه آن صفت قائم به نفس انسان است که نامش "
شح " است . کسانی که از شر این دشمن نگهداشته بشوند آنها رستگاران
هستند ، یعنی درصورتی که کسی از این شر نگهداشته نشود هیچوقت رستگار
نمیشود .
" « ان تقرضوا الله قرضا حسنا یضاعفه لکم »" اگر قرض بدهید به خدا
، قرض نیک ، قرضالحسنه ، خدا آن را به شما رد میکند و مضاعف هم میکند
. " « و یغفر لکم »" و از گناهان گذشته شما هم میگذرد " « والله شکور
حلیم »" و خدا شکور و قدردان و حلیم و بردبار است . این تعبیر را در
گذشته داشتیم : " « من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا »" [1] . در
اینجا میفرماید : " « ان تقرضوا الله قرضا حسنا »" اگر به خدا قرض
بدهید قرض حسن .
قرض حسن
کلمه " قرض " معنایش در اصطلاح معمولی همین است که کسی مالی را به
شخص دیگری به عنوان قرض بدهد تا بعد پس بگیرد . این دو گونه است :
یک وقت هست که بدون هیچگونه سودی و منفعتی آن را میدهد و پس میگیرد ،
این را میگویند قرض حسن . اما اگر سودی بخواهد ، به هر نوع و به هر رنگی
که باشد ، این اسمش " ربا " ست که از آن حرامترین حرامهاست یعنی یک
گناه بسیار کبیره است . این در مورد قرض . قرآن همین تعبیر را ذکر کرده
است ولی در تعبیرات قرآن وقتی میفرماید که به خدا قرضالحسنه بدهید ،
هم شامل قرضالحسنه معمولی میشود و هم شامل امری دیگر . در مورد اول ،
معنای آیه این میشود : آنچه که شما به بندگانی که نیازمند به قرض هستند
بدون چشمداشت و سود قرض بدهید
[1] حدید / . 11
نام کتاب : آشنایی با قرآن 7 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 191