نام کتاب : آشنایی با قرآن 7 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 112
بدی را کتمان میکند و تظاهر به خوبی میکند و دیگری از این قدرت و از این
کمال و توانایی به این نحو استفاده میکند که اسرارش را که اگر مردم اطلاع
پیدا کنند او را به عرش برین میرسانند از مردم پنهان نگاه دارد .
در قرآن درباره بعضی از فقرا چنین آمده است : " « یحسبهم الجاهل
اغنیاء من التعفف »" [1] . این نقطه مقابل نفاق است . بعضی از فقرا
به واسطه اینکه عفیف هستند آنچنان روی فقر و ناداری خودشان را میپوشانند
و نمیخواهند کسی بفهمد که آنها فقیر هستند که مردم خیال میکنند آنها
اغنیا هستند .
پس نه این است که اگر ظاهر با باطن فرق داشته باشد مطلقا بد است .
اگر انسان کاری کند که باطنش از ظاهرش بهتر باشد و همیشه کوشش کند که
ظاهرش یک درجه پایینتر از باطنش باشد خیلی هم خوب است و برای انسان
کمال است . آنچه که اسمش نفاق است فریب است ، خدعه است ، گولزدن
مردم است .
تعبیری در سوره " علق " آمده است که میفرماید : " « کلا لئن لمینته
لنسفعا بالناصیه 0 ناصیه کاذبه خاطئه »"[2] [ چنین نیست، اگر از کارش
دست برندارد ] در قیامت موی پیشانی او را خواهیم گرفت ، این پیشانی
دروغگوی خطاکار . پیشانی دروغگو ، یعنی این سیمای دروغگو ، سیمایی که
مردم فکر میکنند که او چه آدم خوبی است اما این سیما دروغ میگوید .
نمیفرماید زبانش دروغ میگوید بلکه میفرماید خود پیشانیاش دروغ میگوید .
در آیه بعد ، قرآن لحن اکیدی دارد . بعد از آن که تشت رسوایی
[1] بقره / . 273
[2] علق / 15 و . 16
نام کتاب : آشنایی با قرآن 7 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 112