نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 51
اسلام و بر فطرت تسلیم به سوی حقیقت آفریده و آنچه که در درجه اول برای
هر کسی واجب و لازم است این است که نگذارد عناد با حقیقت در روحش رشد
کند ، و اگر عناد رشد کرد انسان به حالت ضد خودش در میآید ، یعنی انسان
میشود ضد انسان ، چگونه ؟ دشمن حق میشود ، با حق و حقیقت کینه پیدا
میکند ، کینه با حقیقت پیدا میکند ، و اگر انسان به این حالت درآمد و
این موجودی که شیفته و عاشق حقیقت آفریده شده است ، در عمل راهی را
گرفت و رفت و رفت تا خودش را به صورت یک دشمن و یک موجود کینه ورز
با حقیقت قرار داد ، باید بگوییم یک دور 180 درجهای زده . پس مسأله
قبول نداشتن حق و حقیقت یک مطلب است ، دشمن حق و حقیقت بودن یک
مطلب دیگر است . در بحث آخر کتاب عدل الهی که راجع به مسأله " عمل
غیر مسلمان " بحث کردهایم ، عرض کردهایم که غیر مسلمانانی که قاصرند
نه مقصر یعنی اگر مسلمان نیستند به دلیل این است که دستشان نرسیده ، نه
اینکه به آنها عرضه شده و تعصب و عناد و لجاج ورزیدهاند ، ولی آن سلامت
روح خودشان را در آن حد حفظ کردهاند که اگر حقیقت بر آنها عرضه میشد با
آن نمیجنگیدند هرگز خداوند اینها را عذاب نمیکند چون تقصیری نکردهاند .
اینها را به اصطلاح فقهی میگویند " قاصر " . ولی اگر انسان رسید به آنجا
که حق و حقیقت بر او عرضه بشود و وی عنادی ، تعصبی ، لجاجی ، استکباری
بورزد ( معذب خواهد بود ) . این است که قرآن همواره کلمه " کفر "
میآورد که به معنی عناد ورزیدن است ، کلمه " استکبار " میآورد ، کلمه
" جحود " میآورد . آیا هر کسی که به پیغمبر ما ایمان نداشته باشد لزوما
اهل جهنم است ؟ جوابش این است : ( آیا ) ایمان ندارد به دلیل اینکه بر
او عرضه نشده است و بدون تقصیر ایمان ندارد ، یا ایمان ندارد از راه
اینکه در تحصیل حقیقت
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 51