نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 41
بعضیها تأویل بکنیم ، مثلا اگر اینجا دارد که " بصحاف من ذهب و اکواب
" در ظروفی زرین و در جامهایی نوشیدنیها داده میشود ، بگوییم مقصود از
این ظروف زرین و مقصود از این جامها امور معنوی است ، نه ، امور معنوی
به جای خود هست ، ولی ما هیچ داعی هم نداریم که اینها را انکار بکنیم .
بوعلی سینا که حکیم و فیلسوف بوده است ، با برهان عقل و فلسفه خودش تا
اینجا رسیده است که معاد روحانی قطعا وجود دارد ، یعنی انسان که میمیرد
دیگر مات و فات نمیشود ، روح انسان بدون شک باقی میماند ، و لذات و
آلام روحانی در دنیای دیگر وجود دارد . میگوید تا اینجا را ما با دلیل علم
و فلسفه درک کردیم ولی چون صادق مصدق ، یعنی پیغمبر اکرم ، به ما خبر
داده است که جسمانی هم آنجا وجود دارد ، ما به آن ایمان داریم . البته
دیگران بعد از او آمدهاند بالاتر از این گفتهاند ، گفتهاند نه ، ما دلیل
هم در تأیید صادق مصدق میآوریم .
بنابراین جزء معتقدات ما این است که معاد وجود دارد و در عالم معاد ،
هم نوع لذات و آلام جسمانی وجود دارد ، هم نوع لذات و آلام روحانی ، و
نمونه هر دو نوع را هم ( عرض میکنم " نمونه " چون از نظر درجه قابل
مقایسه نیست ) ما در همین دنیا کم و بیش مشاهده میکنیم ، یعنی ما ، هم
نوع لذات و آلام جسمانی را در این دنیا درک کردهایم و هم ما اگر درک
نکرده باشیم ، افرادی که حد بالاتری دارند نوع لذات و آلام روحانی و آن
عالیترین لذات و آلام روحانی را درک میکنند ، و هر دوی اینها در عالم
معاد و در بهشت و جهنم قطعا وجود دارد ولی با اختلاف درجه خیلی شدید .
حتی همین امور جسمانیاش هم از نظر درجه با جسمانیهای اینجا متفاوت است
، یعنی مثلا آن لذتی که ذائقه انسان از خوردن یک لقمه در آنجا میبرد با
آن لذتی که از یک غذای دنیایی و مادی میبرد قابل مقایسه نیست و لهذا
افرادی که در این دنیا غذای
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 41