نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 90
این وظیفه ، دیگر برای مرد نیست و آن اینکه زن را مکلف کرده است که
باید خودش را بپوشاند ولی مرد را مکلف نکرده است ، یعنی این تکلیف
متوجه زن است نه متوجه مرد . تعبیر قرآن این است : " زنان زینت
خودشان را نباید آشکار کنند " . البته زینت ولو جدا هم باشد مثل یک
النگو که در کناری افتاده مقصود نیست بلکه زینت در حالی که در بدن است
مقصود است چون [ آشکار کردن آن ] مساوی است با دیدن خود زن . زنان
نباید زینت خودشان را ظاهر کنند ، اعم از اینکه از نوع زینتی باشد که
بشود از بدن جدا کرد مثل النگو و یا انگشتر ، یا زینتی که چسبیده به بدن
است مثل چیزهایی که به بدن میمالند مانند " گل گونه " به اصطلاح قدیم .
زن زینت خود را نباید ظاهر کند مگر [ در دو مورد ] . دو استثنا در
اینجا وجود دارد : یک استثنا در مورد خود زینت است ، یعنی مگر بعضی از
زینتها و به تعبیر قرآن زینت ظاهر [1] ، و استثنای دوم در مورد افراد
است : و مگر برای بعضی از طبقات که در برابر آن طبقات که غیر شوهر او
هستند ( در مورد شوهر که محرز است ) زن میتواند حتی زینت غیر ظاهر را
آشکار کند ، و آنها پدران ، پسران ، برادر زادگان ، خواهر زادگان ،
فرزندان شوهر [ و چند طبقه دیگر هستند ] که استثناها را بعد عرض میکنیم.
قبل از اینکه من این آیه را تفسیر کنم دو مطلب را باید توضیح دهم تا
مطلب درست روشن بشود . یک مطلب این است که چرا زن مکلف شده است که
خود را بپوشاند و مرد مکلف نشده است ؟ پوشش به عنوان وظیفه زن ذکر شده
است نه به عنوان وظیفه مرد ؟
[1] حال اینکه مقصود از " زینت ظاهر " چیست بعد عرض میکنیم .
نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 90