responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 71
قائل شده است ، اما نمی‌خواهد جلوی زنا را از راه مجازات بگیرد و نمی‌خواهد مردم را تشویق به تجسس و تحقیق کند و اساسا اسلام با تجسس و تحقیق از گناه ، مطلقا مخالف است ، با جاسوسی کردن برای کشف گناهان‌ مردم مخالف است . " « و لا تجسسوا »" .
پس اسلام از چه راه با پیدایش گناه مبارزه می‌کند ؟ راههای متعددی دارد . موعظه ، امر به معروف ، نهی از منکر ، و خود تربیت که اصلا مردم را اینطور باید تربیت کرد ، در جای خود [ راههای مناسبی ] است . یکی دیگر این است که اصول زندگی را بر اساسی قرار می‌دهد که موجبات غوایت و گمراهی و موجبات تشویق و تهییج به گناه پیدا نشود . مسأله عفاف از همین‌ قبیل است ، که در جلسات گذشته گفتیم اسلام از طرفی کوشش می‌کند غریزه از طریق ازدواج مشروع اشباع شود ، با عزوبت و تجرد در حد اکثر مخالفت‌ می‌کند ( در چند آیه بعد خواهیم خواند : " « و انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم »" ، به مسأله ازدواج تشویق می‌کند : حتما و حتما پسر و دختر باید ازدواج کنند ( این مسأله " باید " باشد تا در آن آیه تشریح کنم ) . پس ، از یک طرف برای اینکه موجبات بی عفتی‌ فراهم نشود تشویق شدید به ازدواج می‌کند و با عزوبت و تجرد در هر شکلی‌ مخالف است [2] ، ولی از طرف دیگر آیا


[1] حجرات / [12] [2] این که اسلام ازدواج موقت را اجازه داده ، نه برای شهوترانی یک‌ عده افرادی است که یک زن دارند و گاهی دو و سه و حتی چهار زن دارند و بعد برای تنوع باز دنبال ازدواج موقت می‌روند که به ثواب نائل بشویم ! نه ، برای اینها ثواب ندارد ، ممکن است گناه هم داشته باشد . در شرایطی‌ که زمینه برای ازدواج دائم فراهم نیست چون ازدواج دائم شرایط سنگینی‌

دارد و از طرف دیگر اسلام با فحشا یعنی >
نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست