نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 71
قائل شده است ، اما نمیخواهد جلوی زنا را از راه مجازات بگیرد و
نمیخواهد مردم را تشویق به تجسس و تحقیق کند و اساسا اسلام با تجسس و
تحقیق از گناه ، مطلقا مخالف است ، با جاسوسی کردن برای کشف گناهان
مردم مخالف است . " « و لا تجسسوا »" .
پس اسلام از چه راه با پیدایش گناه مبارزه میکند ؟ راههای متعددی دارد
. موعظه ، امر به معروف ، نهی از منکر ، و خود تربیت که اصلا مردم را
اینطور باید تربیت کرد ، در جای خود [ راههای مناسبی ] است . یکی دیگر
این است که اصول زندگی را بر اساسی قرار میدهد که موجبات غوایت و
گمراهی و موجبات تشویق و تهییج به گناه پیدا نشود . مسأله عفاف از همین
قبیل است ، که در جلسات گذشته گفتیم اسلام از طرفی کوشش میکند غریزه از
طریق ازدواج مشروع اشباع شود ، با عزوبت و تجرد در حد اکثر مخالفت
میکند ( در چند آیه بعد خواهیم خواند : " « و انکحوا الایامی منکم و
الصالحین من عبادکم و امائکم »" ، به مسأله ازدواج تشویق میکند : حتما
و حتما پسر و دختر باید ازدواج کنند ( این مسأله " باید " باشد تا در
آن آیه تشریح کنم ) . پس ، از یک طرف برای اینکه موجبات بی عفتی
فراهم نشود تشویق شدید به ازدواج میکند و با عزوبت و تجرد در هر شکلی
مخالف است [2] ، ولی از طرف دیگر آیا
[1] حجرات / [12][2] این که اسلام ازدواج موقت را اجازه داده ، نه برای شهوترانی یک
عده افرادی است که یک زن دارند و گاهی دو و سه و حتی چهار زن دارند و
بعد برای تنوع باز دنبال ازدواج موقت میروند که به ثواب نائل بشویم !
نه ، برای اینها ثواب ندارد ، ممکن است گناه هم داشته باشد . در شرایطی
که زمینه برای ازدواج دائم فراهم نیست چون ازدواج دائم شرایط سنگینی
دارد و از طرف دیگر اسلام با فحشا یعنی >
نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 71