نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 98
عرفا ، خود شق اول را اختیار میکنند و به هیچ وجه حاضر نیستند شق دیگری
را انتخاب کنند . بعضی از مستشرقین اصرار داشته و دارند که عرفان و
اندیشههای لطیف و دقیق عرفانی همه از خارج جهان اسلام به جهان اسلام راه
یافته است . گاهی برای آن ریشه مسیحی قائل میشوند و میگویند افکار
عارفانه نتیجه ارتباط مسلمین با راهبان مسیحی است ، و گاهی آن را عکس
العمل ایرانیها علیه اسلام و عرب میخوا نند ، و گاهی آن را دربست محصول
فلسفه نو افلاطونی که خود محصول ترکیب افکار ارسطو و افلاطون و فیثاغورس
و گنوسیهای اسکندریه و آراء و عقائد یهود و مسیحیان بوده است معرفی
میکنند ، و گاهی آن را ناشی از افکار بودائی میدانند ، همچنانکه مخالفان
عرفا در جهان اسلام نیز کوشش داشته و دارند که عرفان و تصوف را یکسره با
اسلام بیگانه بخوانند و برای آن ریشه غیر اسلامی قائل گردند .
نظریه سوم این است که عرفان مایههای اول خود را چه در مورد عرفان عملی
و چه در مورد عرفان نظری از خود اسلام گرفته است و برای این مایهها قواعد
و ضوابط و اصولی بیان کرده است و تحت تأثیر جریانات خارج نیز خصوصا
اندیشههای کلامی و فلسفی و بالاخص اندیشههای فلسفی اشراقی قرار گرفته است
. اما اینکه عرفا چه اندازه و توانستهاند قواعد و ضوابط صحیح برای
مایههای اولی اسلامی بیان کنند ؟ آیا موفقیتشان در این جهت به اندازه
فقها بوده است یا نه ؟ و چه اندازه مقید بودهاند که از اصول واقعی اسلام
منحرف نشوند ؟ و همچنین آیا جریانات خارجی چه اندازه روی عرفان اسلامی
تأثیر داشته است ؟ آیا عرفان اسلامی آنها را در خود
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 98