نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 90
عرفانی مانند مطالبی است که از زبان دیگر ترجمه شده باشد . یعنی عارف
لااقل به ادعای خودش آنچه را که با دیده دل و با تمام وجود خود شهود کرده
است با زبان عقل توضیح میدهد .
تفسیر عرفان از هستی ، و به عبارت دیگر : جهان بینی عرفانی هستی ، با
تفسیر فلسفه از هستی تفاوتهای عمیقی دارد .
از نظر فیلسوف الهی ، هم خدا اصالت دارد و هم غیر خدا ، الا اینکه خدا
واجب الوجود و قائم بالذات است و غیر خدا ممکن الوجود و قائم بالغیر و
معلول واجب الوجود . ولی از نظر عارف ، غیر خدا به عنوان اشیایی که در
برابر خدا قرار گرفته باشند ، هر چند معلول او باشند ، وجود ندارد ، بلکه
وجود خداوند همه اشیاء را در بر گرفته است ، یعنی همه اشیاء ، اسماء و
صفات و شؤون و تجلیات خداوندند ، نه اموری در برابر او .
نوع بینش فیلسوف با عارف متفاوت است . فیلسوف میخواهد جهان را
فهم کند ، یعنی میخواهد تصویری صحیح و نسبتا جامع و کامل از جهان در ذهن
خود داشته باشد . از نظر فیلسوف حد اعلای کمال انسان به این است که جهان
را آنچنانکه هست با عقل خود در یابد به طوری که جهان در وجود او وجود
عقلانی بیابد و او جهانی شود عقلانی . لهذا در تعریف فلسفه گفته شده است:
" صیرورش الانسان عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی " یعنی فیلسوفی
عبارت است از اینکه انسان جهانی بشود عقلی شبیه جهان عینی .
ولی عارف به عقل و فهم کاری ندارد ، عارف میخواهد به کنه و حقیقت
هستی که خدا است برسد و متصل گردد و آن را شهود
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 90