نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 35
شایسته پرستش ، خداوند است یا غیر خداوند ، مثلا انبیاء و اولیاء نیز
شایسته پرستشند . در این جهت تردید نیست که غیر خدا شایسته پرستش
نیست . اختلاف در این است که آیا استشفاعات و توسلات عبادت است یا
نه ؟ پس نزاع فی ما بین ، صغروی است نه کبروی . علمای اسلام با بیانات
مبسوط و مستدل نظریه وهابیان را رد کردهاند .
توحید صفاتی همان است که مورد اختلاف معتزله و اشاعره است . اشاعره ،
منکر توحید صفاتی میباشند و معتزله طرفدار . توحید افعالی نیز مورد
اختلاف معتزله و اشاعره است ، با این تفاوت که در اینجا کار بر عکس
است ، یعنی اشاعره طرفدار توحید افعالی و معتزله منکر آن میباشند .
اینکه معتزله خود را اهل التوحید میخوانند و توحید را یکی از اصول
پنجگانه خویش میشمارند ، مقصودشان توحید صفاتی است نه توحید ذاتی یا
توحید در عبادت ( زیرا این دو قسم از توحید محل خلاف نیست ) و نه توحید
افعالی ، زیرا اولا معتزله منکر توحید افعالی میباشند و ثانیا عقیده خویش
را در مورد توحید افعالی تحت عنوان " اصل عدل " که اصل دوم از اصول
پنجگانه آنها است بیان میکنند .
اشاعره و معتزله در باب توحید صفاتی و توحید افعالی سخت در دو قطب
مخالف قرار گرفتهاند . معتزله طرفدار توحید صفاتی و منکر توحید افعالی
میباشند و اشاعره بالعکس ، و هر کدام استدلالهایی در این زمینه آوردهاند
. ما در فصل مربوط ، عقیده خاص شیعه را درباره این دو قسم توحید بیان
خواهیم کرد .
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 35