نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 192
عوالم ما فوق خود است . به عبارت بهتر مربوط است به سیر نزولی هستی از
لاهوت تا طبیعت و سیر صعودی طبیعت به عوالم بالاتر ، مخصوصا در مورد
انسان که به نام " معاد " خوانده میشود و بخش عظیمی را در حکمت
متعالیه اشغال کرده است .
وجود و ماهیت :
در باب وجود و ماهیت ، مهمترین بحث این است که آیا وجود اصیل است
یا ماهیت ؟ مقصود این است که ما در اشیاء همواره دو معنی تشخیص میدهیم
و هر دو معنی را درباره آنها صادق میدانیم . آن دو چیز یکی هستی است و
دیگری چیستی . مثلا ( میدانیم که انسان هست ، درخت هست ، عدد هست ،
مقدار هست . . . اما عدد یک چیستی و یک ماهیت [1] دارد و انسان
ماهیت و چیستی دیگری . اگر بگوییم عدد چیست یک پاسخ دارد . و اگر
بگوییم انسان چیست پاسخ دیگری دارد .
خیلی چیزها هستی روشنی دارند ، یعنی میدانیم که هستند اما نمیدانیم که
چیستند . مثلا میدانیم که حیات هست ، برق هست اما نمیدانیم که حیات
چیست ، برق چیست .
بسیار چیزها را میدانیم که چیستند . مثلا " دایره " تعریف روشنی پیش
ما دارد و میدانیم دایره چیست ؟ اما نمیدانیم در طبیعت عینی دایره
واقعی وجود دارد یا ندارد . پس معلوم میشود
[1] ماهیت ، یک کلمه عربی است ، مخفف " ماهویت " است . کلمه
" ما هو " که به معنی ( چیست او ) است با یاء مصدریه و تاء مصدریه "
ماهویت " شده و با تخفیف ( ماهیت ) شده است . پس ماهیت یعنی "
چیست اوئی " یا " چیستی " .
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 192