نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 178
عقلی ندارد . این روش پای استدلالیان را چوبین میداند . به حسب این روش
، هدف تنها کشف حقیقت نیست ، بلکه رسیدن به حقیقت است .
روش عرفانی پیروان زیادی دارد و عرفای نامداری در جهان اسلام ظهور
کردهاند . از آن جمله بایزید بسطامی ، حلاج ، شبلی ، جنید بغددای ذوالنون
مصری ، ابو سعید ابوالخیر ، خواجه عبدالله انصاری ، ابوطالب مکی ، ابو
نصر سراج ، ابوالقاسم قشیری ، محیی الدین عربی اندلسی ، ابن فارض مصری ،
مولوی رومی را باید نام برد . مظهر و نماینده کامل عرفان اسلامی که عرفان
را به صورت یک علم مضبوط درآورد و پس از او هر کس آمده تحت تأثیر
شدید او بوده است ، محیی الدین عربی است .
روش سلوکی عرفان با روش فلسفی اشراقی یک وجه اشتراک دارد و دو وجه
اختلاف . وجه اشتراک آن دو ، تکیه بر اصلاح و تهذیب و تصفیه نفس است .
اما دو وجه اختلاف ، یکی این است که عارف استدلال را به کلی طرد میکند
ولی فیلسوف اشراقی آنرا حفظ مینماید و فکر و تصفیه را به کمک یکدیگر
میگیرد . دیگر این که هدف فیلسوف اشراقی مانند هر فیلسوف دیگر کشف
حقیقت است اما هدف عارف وصول به حقیقت است .
متکلمین مانند فلاسفه مشاء تکیهشان بر استدلالات
عقلی است ولی با دو تفاوت :
یکی این که اصول و مبادی عقل که متکلمین بحثهای خود را از آنجا آغاز
میکنند با اصول و مبادی عقلی که فلاسفه بحث
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 178