نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 148
( سوفیست ) یا دانشمند خوانند [1] . و از اینرو خود را ( فیلسوف )
یعنی دوستدار دانش خواند . تدریجا کلمه فیلوسوفیا ، بر عکس کلمه
سوفیست که از مفهوم دانشمند به مفهوم مغالطه کار سقوط گرفت ، از مفهوم
دوستدار دانش به مفهوم دانشمند ارتقاء یافت و کلمه فلسفه نیز مرادف شد
با دانش . علیهذا لغت فیلسوف به عنوان یک لغت اصطلاحی ، قبل از سقراط
به کسی اطلاق نشده است و بعد از سقراط نیز بلافاصله به کسی اطلاق نشده .
لغت فلسفه نیز در آن ایام هنوز مفهوم مشخص نداشته است و میگویند ارسطو
نیز این لغت را بکار نبرده است و بعدها اصطلاح فلسفه و فیلسوف رایج شده
است .
در اصطلاح مسلمین :
مسلمین این لغت را از یونان گرفتند ، صیغه عربی از آن ساختند و صبغه
شرقی به آن دادند و آن را به معنی مطلق دانش عقلی بکار بردند .
فلسفه در اصطلاح شایع مسلمین نام یک فن خاص و دانش خاص نیست ، همه
دانشهای عقلی را در مقابل دانشهای نقلی از قبیل لغت ، نحو ، صرف ،
معانی ، بیان ، بدیع ، عروض ، تفسیر ، حدیث ، فقه ، اصول ، تحت عنوان
کلی فلسفه نام میبردند . و چون این لغت مفهوم عامی داشت ، قهرا فیلسوف
به کسی اطلاق میشد که جامع همه علوم عقلی آن زمان ، اعم از الهیات و
[1] تاریخ فلسفه دکتر هومن جلد اول ، صفحه . 169
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 148