نام کتاب : انسان و ایمان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 12
به هر حال گرایشهای والا و معنوی و فوق حیوانی انسان آنگاه که پایه و
زیربنای اعتقادی و فکری پیدا کند نام " ایمان " به خود میگیرد .
پس نتیجه میگیریم که تفاوت عمده و اساسی انسان با جانداران دیگر که
ملاک " انسانیت " او است و انسانیت وابسته به آن است ، علم و ایمان
است .
درباره امتیاز انسان از جانداران دیگر سخن فراوان گفته شده است برخی
منکر امتیاز اساسی میان این نوع و سایر انواع هستند ، تفاوت آگاهی و
شناخت انسان با حیوان را از قبیل تفاوت کمی و حداکثر تفاوت کیفی
میدانند ، نه تفاوت ماهوی همه آن شگفتیها و اهمیتها و عظمتها که نظر
فلاسفه بزرگ شرق و غرب را سخت درباره مساله شناخت در انسان جلب کرده
است ، چندان مورد توجه این گروه واقع نشده است .
این گروه انسان را از نظر خواستهها و مطلوبها نیز یک حیوان تمام عیار
میدانند بدون کوچکترین تفاوتی از این نظر [1] برخی دیگر تفاوت او را
در جان داشتن میدانند ، یعنی معتقدند جاندار و ذی حیات منحصر به انسان
است ، حیوانات دیگر نه احساس دارند و نه میل و نه درد و نه لذت ،
ماشینهایی بیجاناند شبیه جاندار تنها موجود جاندار انسان است ، پس
تعریف حقیقی او آن است که موجودی است جاندار [2] دیگر اندیشمندان که
انسان را تنها جاندار جهان نمیدانند و به امتیازات اساسی میان او و سایر
جانداران قائلند . [1] هابز از فلاسفه معروف انگلستان چنین نظری درباره انسان دارد .
[2] نظریه معروف دکارت .
نام کتاب : انسان و ایمان نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 12