نام کتاب : انسان کامل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 256
باشد به کمال نزدیکتر است ، چون کمال یعنی توانائی ، و نقص یعنی
ناتوانی و اینها از نقص ناشی میشود .
خلاصهای از نظریات نیچه
حال برای اینکه ببینید موضوع تا کجا کشیده شده است ، قسمتهائی از
کلمات او را که در کتابهای تاریخ فلسفه ، زیاد نقل کردهاند برای شما
میخوانم . شاید در کتابهای متعددی که در این باره خواندهام ، فروغی بهتر
از دیگران نقل کرده باشد و لذا من قسمتهائی از آنچه را که فروغی نقل کرده
است ، برای شما میخوانم . فروغی مینویسد : [1]
" همه دانشمندان دنیا خودپرستی را مذموم ، و غیرپرستی و شفقت را
مستحسن شمردهاند ، نیچه به خلاف همه ، خودپرستی را حق دانسته و شفقت را
ضعف نفس و عیب پنداشته است " .
ما راجع به این موضوع باید صحبت کنیم که آیا واقعا شفقت ، ضعف نفس
است یا نه . این خودش یک مطلبی است .
" از رأی داروین ، نیچه کوشش در بقا را پذیرفته و آن را به معنی
تنازع گرفته و آنچه را دیگران نتیجه فاسد رأی داروین شمردهاند او درست
پنداشته که افراد با یکدیگر در کشمکش باشند و تحصیل توانائی کنند تا
غلبه یابند . عموم خیرخواهان عالم انسانیت ، رعایت حال اکثر را واجب
شمرده و مدار امر دنیا را بر
[1] [ عبارات نقل شده از کتاب " سیر حکمت در اروپا " ج 3 میباشد ].
نام کتاب : انسان کامل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 256