responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انسان کامل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 152

اصالت معرفت عقلی در اسلام

در مکتب عقلیون چند مطلب مطرح است که هر یک از اینها را باید ببینیم با نظر اسلام انطباق دارد یا نه . اولین بحث عقلی عقلیون ، مسئله‌ اعتبار و اصالت معرفت عقلی است . یعنی چه ؟ یعنی عقل انسان قادر است‌ حقایق این عالم را کشف کند و " معرفت عقلی " معرفتی اصیل و قابل‌ اعتماد و استناد است و بی‌اعتبار نیست . خیلی از مکتبها چنین اعتباری را برای عقل ، قائل نیستند . حال ببینیم‌ آیا ما از مدارک اسلامی اینقدر می‌توانیم برای عقل اعتبار و حیثیت قائل‌ باشیم که لااقل معرفت عقلی قابل اعتماد است ؟ اتفاقا یک حمایت‌ فوق‌العاده‌ای از عقل را در متون اسلام می‌بینیم و در هیچ دینی از ادیان دنیا به اندازه اسلام از عقل یعنی از حجیت عقل و از سندیت و اعتبار عقل‌ حمایت نشده است . شما اسلام را با مسیحیت مقایسه کنید . مسیحیت در قلمرو ایمان ، برای عقل ، حق مداخله قائل نیست . می‌گوید آنجائی که انسان‌ باید به چیزی ایمان بیاورد ، حق ندارد فکر کند ، فکر مال عقل است و عقل‌ در این نوع مسائل حق مداخله ندارد . آنچه را که باید به آن ایمان داشت ، نباید درباره آن فکر کرد و نباید اجازه فکر کردن و چون و چرا کردن به عقل‌ داد . وظیفه یک مؤمن ، مخصوصا وظیفه یک کشیش و حافظان ایمان مردم این‌ است که جلوی هجوم فکر و استدلال و عقل را به حوزه ایمان بگیرند . اصلا تعلیمات مسیحی بر همین اساس است . در اسلام ، قضیه درست برعکس است . در اصول دین اسلام ،
نام کتاب : انسان کامل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست