responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 97
واضح است که این بر ضد نبوت است . اگر امامت را به این شکل تعریف‌ کنیم که امری است متمم نبوت از نظر بیان دین ، یعنی به آن دلیل وجودش‌ لازم است که وظیفه پیغمبر را در بیان احکام انجام دهد ، به همان دلیل که‌ پیغمبر باید معصوم از اشتباه و گناه باشد ، امام نیز باید چنین باشد . اگر کسی بگوید لازم نیست امام معصوم باشد و چنانچه اشتباهی کرد کس دیگری‌ به او تذکر می‌دهد ، می‌گوئیم ما نقل کلام به آن کس دیگر می‌کنیم ، باز او نگهبان دیگری می‌خواهد ، بالاخره شخصی باید باشد که [ به دلیل دارا بودن‌ عصمت ] بتواند واقعا حافظ شرع باشد . علاوه بر این اگر امام خطا کار و گنهکار باشد ، وظیفه دیگران است که او را به راه راست بیاورند و حال‌ آنکه وظیفه دیگران اینست که مطیع امر او باشند . ایندو با همدیگر جور در نمی‌آیند .

مسئله تنصیص

از مسئله عصمت می‌رسند به تنصیص . بنابراین شکل کلامی قضیه اینست که‌ از خدا شروع می‌کنند می‌گویند امامت لطفی است از جانب خدا . چون لطف‌ است پس باید وجود داشته باشد و چون چنین لطفی بدون عصمت ممکن نیست ، پس امام باید معصوم باشد و به همین دلیل باید منصوص باشد زیرا این امر [ یعنی عصمت ] موضوعی نیست که تشخیصش با مردم باشد . همان طور که‌ تشخیص پیغمبر با مردم نیست و با خداست که چه کسی را به پیغمبری معین‌ کند و او را با دلائل و آثار و معجزات معرفی نماید ، تشخیص امام هم با مردم نیست و از جانب خدا باید تعیین شود با این تفاوت که پیغمبر چون‌ بشر دیگری در کار نیست ، باید از راه آثار معجزات به مردم شناسانده شود ولی امام باید از راه پیغمبر شناسانده شود . از اینجا وارد
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 97
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست