نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 94
صحبت نقصانگی دین نیست که مسائل دینی در بعضی موارد ناقص باشد و چون
ناقص است ، با رأی و گمان خودمان حکمی بدست آوریم . در اصول کافی بابی
است به نام " باب . . " . [1] که هیچ مسئلهای نیست که لااقل صورت
کلی آن در کتاب و سنت وجود نداشته باشد . کلی مسائل آمده است ، مصداق
را باید کشف کرد . اجتهاد از نظر شیعه همین است یعنی کلیات اسلام کافی
است ، مجتهد باید کلیات را بر جزئیات تطبیق کند . ولی قیاس اینست که
حتی کلیات هم کافی نیست ، باید با مشابهتها و گمانها حدس زد و به طور
تخمینی حکم را استنباط کرد .
بنابراین [ علمای شیعه ] میگویند که ما و شما هر دو اعتراف داریم که
پیغمبر اکرم در آن بیست و سه سال نتوانست تمام احکام اسلام را ولو به
صورت کلی برای مردم بیان کند . شما میگوئید رسول اکرم همین طور رها کرد
و رفت . ما میگوئیم اینطور نبوده بلکه به همان دلیل که پیغمبر ( ص )
مبعوث شد ، از جانب پیغمبر افرادی معین شدند که جنبه قدسی داشتند و
پیغمبر اکرم تمام حقایق اسلام را برای اولین آنها یعنی علی ( ع ) بیان کرد
و آنان آماده بودند که به تمام سؤالات جواب بدهند . علی ( ع ) همیشه
میگفت هر چه از اسلام میخواهید بپرسید تا من به شما بگویم .
امام یعنی کارشناس امر دین
حال ما این مطلب را به زبان امروز بیان میکنیم . [ علمای شیعه ]
میگویند اینکه شما منکر امام با این مشخصات هستید ، در
[1] [ باب الرد الی الکتاب و السنة و انه لیس شییء من الحلال و
الحرام الا و قد جاء فیه کتاب او سنة ] .
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 94