نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 92
خواجه که نظر علمای شیعه هست منعکس شده و هم نظر اهل تسنن .
تعریف امامت
اولین سخنی که در باب امامت میگویند ، تعریفی است که از امامت
میکنند . در این تعریف اختلافی نیست . میگویند : [ الامامة ] ریاسة عامة
فی امور الدین و الدنیا [ امامت ] ریاستی است عمومی هم در امور دینی و
هم در امور دنیایی . خواجه تعبیری کلامی دارد ، میگوید : الامام لطف مقصود
اینست که امامت هم نظیر نبوت از مسائلی است که از حد بشری بیرون است
و به همین جهت [ انتخاب امام ] از حد استطاعت بشری بیرون است و
بنابراین آنطرفی است ، از آن طرف باید بیاید ، مثل نبوت است که از
طریق وحی و تعیین الهی باید بیاید با این تفاوت که نبوت مستقیما از
ناحیه خداست ، ارتباط پیغمبر است با خدا ، و امامت ، تعیینی است از
ناحیه پیغمبر از ناحیه خدا .
دلیل عقلی شیعه در باب امامت
خواجه در اینجا بیش از این یک جمله بیان نمیکند . ولی توضیحی که
علمای شیعه در اینجا میدهند بر همان اساسی است که قبلا عرض کردم . اولا
یک حدیث تاریخی میکنند . میگویند فعلا بحث در امامت حضرت امیر است .
اگر این ثابت شد ، برای بقیه ائمه بیشتر به نص امام قبلی تمسک میشود .
میگویند میدانیم که دین اسلام دین خاتم است و بناست که بعد از آن ، دیگر
شریعتی نیاید و دینی است کلی و جامع همه شئون زندگی بشر ، و وضع این دین
هم از چنین مطلبی حکایت میکند زیرا در همه مسائل دخالت دارد . بعد
میگویند آیا تاریخ زندگی پیغمبر اکرم نشان میدهد که ایشان شخصا این مقدار
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 92