نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 81
زمان ( ع ) که دیگر مسئله امام معصوم حاضری که مبسوط الید باشد مطرح
نیست یا اگر فرضا حوادث صدر اسلام پیش نمیآمد و امیرالمؤمنین خلیفه
میشد و بعد امام حسن و بعد امام حسین تا زمان حضرت حجت و موجبی هم برای
غیبت پیش نمیآمد ، بعد که امام معصومی در میان مردم نبود ، مسئله
حکومت مسئله دیگری میشد و آنوقت باید گفت تکلیف مسئله حکومت چیست ؟
آیا حاکم حتما باید فقیه جامع الشرایط باشد یا چنین چیزی لازم نیست . آیا
حاکم را مردم انتخاب بکنند ؟ و . . .
بنابر این ما نباید مسئله امامت را از اول به صورت یک مسئله خیلی
ساده دنیاوی یعنی حکومت مطرح کنیم بعد بگوئیم آیا از نظر اسلام حکومت ،
استبدادی و تنصیصی است یا [ انتخابی ] ؟ و سپس بگوئیم چطور شده که شیعه
میگوید حکومت باید اینچنین باشد ؟ نه ، مسئله ، به این شکل مطرح نیست .
در شیعه امامت مطرح است . یک شأن امام حکومت است و البته با وجود
امام معصوم جای حکومت کردن کس دیگری نیست همینطور که با وجود پیغمبر
اکرم جای حکومت کردن کس دیگری نیست . و پیغمبر اکرم علی ( ع ) را برای
امامت تعیین کرده است که لازمه امامت حکومت کردن هم هست و گذشته از
این ، در مواقعی به خود حکومت هم تصریح کرده ولی بر مبنای اینکه امام
بعد از شما اوست .
مسئله ولایت معنوی
در جلسه پیش مطلبی را عرض کردم که البته من خودم شخصا به آن اعتقاد
دارم و آنرا هم مطلب اساسی میدانم منتها این مطلب شاید از ارکان تشیع
به شمار نمیرود ، و آن اینکه آیا مقام پیغمبر اکرم فقط این بود که
دستورات الهی ، اصول و فروع اسلام به
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 81