نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 29
شیعه همچنانکه نبوت یعنی راهنمایی دینی را من جانب الله میداند ،
رهبری دینی را نیز من جانب الله میداند ، در این جهت میان راهنمایی و
رهبری تفکیک نمیکند . پیامبران بزرگ هم راهنما بودهاند و هم رهبر . ختم
نبوت ختم رهنمایی الهی و ارائه برنامه و راه است اما ختم رهبری الهی
نیست .
در [ کتاب ] " دیباچهای بر رهبری " صفحه 76
میگوید : " رهبر به یک تعریف ، کسی است که سبب تسهیل گروه در نیل به
هدف رهبری بشود . به عبارت دیگر : وی آسانگر نیل به مقصود است ،
راهنمای دستگیر است ، احیانا تنها راه را نمینماید بلکه وسائل طی آن و
رسیدن به فرجام آن را نیز فراهم میآورد " .
حقیقت اینست که میان رهنمایی و رهبری به حسب مورد عموم من وجه است
. [ همانطور که گفتیم ] نبوت از نوع رهنمایی و امامت از نوع رهبری است
و ایندو موردا عام من وجه میباشند . ممکن است کسی فقط راهنما باشد و
رهبر نباشد مانند همه مبلغین درست ما . ( آنانکه تبلیغشان نادرست است
که از بحث خارجند ) اینها کناری ایستاده و راه و چاه را به دیگران ارائه
میدهند و میگویند تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال . ممکن است بر
عکس کسی رهبر باشد ولی رهنما نباشد . یعنی راهی است آشکار و هدفی است
مشخص ولی نیاز به نیرویی است که قدرتها را متمرکز و متشکل کند و سازمان
بخشد و نیروهای خفته را بیدار و ناشکفته را بسوی سازندگی و ابتکار بسیج
دهد . همچنانکه ممکن است یک شخص در آن واحد هم رهبر باشد و هم رهنما .
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 29