responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 221
30 - آیه کریمه : « و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات . . . قال انی‌ جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین »، اهمیت‌ مقام رهبری و مدیریت انسانها را می‌رساند . ابراهیم پس از آنکه‌ آزمایشهای بزرگی از قبیل در راه عقیده در آتش رفتن ، یک تنه با یک‌ ملت مبارزه کردن و بت شکنی نمودن ، تا پای قربانی فرزند عزیز در راه‌ خدا رفتن [ را با موفقیت پشت سر گذاشت ] خدا او را به عنوان امام و رهبر و پیشوا معرفی می‌کند . از اینجا می‌توان به اهمیت فوق العاده رهبری‌ پی برد . در حدیث است : « ان الله اتخذ ابراهیم نبیا قبل ان یتخذه رسولا و اتخذه رسولا قبل ان یتخذه خلیلا و اتخذه خلیلا قبل ان یتخذه اماما » .
حدیث معروف که رسول خدا فرمود اگر در سفر از دو نفر بیشتر شدید یکی را برای خود امیر انتخاب کنید نشانه از اهتمام اسلام به تشکل و رهبری است .
حقیقت اینست که رهبری انسانها و بسیج کردن نیروهای عظیم نهفته آنها در مسیر کمال چه از نظر بعد اجتماعی و زندگی این جهانی و چه از نظر بعد روحانی و معنوی و سلوک الی الله عالیترین و مشکلترین مقام انسانی است و لهذا رهبری جامع و کامل جز در خور افرادی نظیر ابراهیم و خاتم الانبیاء و امیرالمؤمنین علی ( ع ) نیست .
31 - گفتیم که رشد عبارت است از شایستگی و لیاقت برای اداره و نگهداری و بهره‌برداری و استفاده از وسائل و سرمایه‌ها و امکانات حیات .
اکنون می‌گوئیم یکی از سرمایه‌ها و بلکه مهمترین سرمایه‌ها سرمایه‌های انسانی‌ است و اداره این سرمایه و نگهداری آن و هدر ندادن آن و استفاده و بهره‌برداری صحیح از آن رشد بهره‌برداری از سرمایه‌های خود رشد شخصی و اخلاقی‌ است و


[1] در اصول کافی این حدیث به این صورت آمده : ان الله تبارک و تعالی اتخذ ابراهیم عبدا قبل ان یتخذه نبیا و ان الله اتخذه نبیا قبل ان‌ یتخذه رسولا و ان الله اتخذه رسولا قبل ان یتخذه خلیلا و ان الله اتخذه خلیلا

قبل ان یجعله اماما » .

نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 221
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست