نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 210
چهارچوب ثابتی دارد که نام آن اخلاق و یا قوانین کل شریعت است که از
آنها نمیتو ان تجاوز کرد ، به عبارت دیگر مداری دارد که ثابت است و
مراحلی دارد متغیر . هدایت و راهنمایی و رهبری انبیاء در حدود مدارهای
کلی و ثابت است و هدایت و راهنمائی و رهبری بشری در حدود مسائل جزئی و
متغیر . مثلا قرآن راجع به جهاد دستور میدهد که با چه قومی در چه شرایطی
به جنگ و در چه شرایطی با آنها در حال صلح باشید . این هدایت و رهنمائی
انبیاء است . اما اینکه در فلان زمان بالخصوص که جنگی در آن شرایط صورت
میگیرد شخص معنی رهبری کند لشکر را ، چه تجهیزاتی داشته باشند و از کجا
و چه وقت حرکت کنند و امثال اینها مربوط است به حرکت در داخل مدار .
3 - گفتیم کلمه رهبر مرادف است با کلمههادی . اکنون میگوئیم ممکن
است اشکال شود که هدایت رهنمایی است نه رهبری . رهنمایی تنها جنبه
آموزشی و تبلیغی دارد اما رهبری جنبه تحریک و سوق دادن و بردن و در راه
انداختن دارد . پس علاوه بر راهنمایی ، سامان دادن و سازمان دادن به قوای
افراد و تحریک نیروها و اندیشه ها و تولید شوق و رغبت در آنها نیز داخل
در مفهوم رهبری است .
جواب اینست که درست است ولی کلمه هدایت همانطور که به معنی
رهنمایی به کار رفته است به معنی رهبری و بلکه بالاتر به معنی ایصال الی
المطلوب نیز به کار رفته است . شاید کلمه سیاقت و قیادت و امامت در
مورد رهبری بیشتر صدق کند تا کلمه هدایت .
4 - مسئله دیگر مسئله نیاز به رهبر و رهبری است که این بیت القصیده و
زیر بنای تعلیمات انبیاست . در مذهب شیعه مسئله
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 210