نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 147
ندارد ، میگوئیم باید [ در رأس حکومت ] مجتهد جامع الشرائط باشد یا
نباشد . ولی قرآن باید یک دستور العمل اساسی برای مسلمین بدهند که [ پس
از پیغمبر ابتدا ] عدهای را که معصومند اختصاصا بر شما حاکم میکنیم ، بعد
از آن شما باید به مشورت خودتان [ کسی را انتخاب کنید ] یا فقیه شما
حکومت بکند . این قضیه هم بعد از امام یازدهم لا ینحل میماند و باز دچار
اشکالات و اختلاف نظرهای بسیار است . این مسئله به چه صورت از نظر ما
شیعه حل میشود ؟
جواب : مقداری از اینها را ما در جلسات پیش عرض کردیم . باز شما
مسئله را گرداندید تنها به مسئله حکومت . این را ما در هفتههای پیش
عرض کردیم که مسئله حکومت غیر از مسئله امامت است و از نظر شیعه
مسئله حکومت در زمان امام نظیر مسئله حکومت است در زمان پیغمبر ، یعنی
حکم استثنایی دارد . همان طور که در زمان پیغمبر این مسئله مطرح نیست که
با وجود پیغمبر تکلیف مسئله حکومت چیست ، با فرض وجود و حضور امام در
سطحی که شیعه بدان قائل است نیز مسئله حکومت یک مسئله فرعی و طفیلی
است . اگر بخواهیم مسئله حکومت را به طور مجزا مطرح بکنیم مسئله
علیحدهای است که در زمان عدم وجود امام ( که چنین زمانی نداریم ) یا عدم
حضور امام مطرح است و البته یک مسئله اساسی هم هست . و لهذا ما منکر
« امرهم شوری بینهم »نیستیم اما « امرهم شوری بینهم »در کجا ؟ آیا در
امری که نصی از قرآن رسیده و تکلیفش روشن است ؟ در آنها که نیست ،
بلکه در مواردی است که مربوط به حکمی از احکام الهی نیست و دستوری
دربارهاش نرسیده است .
اما آن قضایایی که فرمودید در کتاب " حکومت در اسلام " نوشته شده .
البته من استقصای کامل نکردهام . متأسفانه در آن کتاب
نام کتاب : امامت و رهبری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 147