نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 38
و گذشته از این کاوش غریزی برای رفع حوائج زندگی ، دست به هر رشته از
رشتههای گوناگون علوم بزنیم اثبات هر خاصه از خواص موجودات به موضوع
خود
> دارد ، لهذا مجموع ادراکات و مفاهیم ذهنی در نظر فیلسوف سه دسته
مهم را تشکیل میدهند :
. 1 " حقایق " یعنی مفاهیمی که در خارج مصداق واقعی دارند .
. 2 " اعتباریات " یعنی مفاهیمی که در خارج مصداق واقعی ندارند لکن
عقل برای آنها مصداق اعتبار میکند یعنی چیزی را که مصداق واقعی این
مفاهیم نیست مصداق فرض میکند ، و بعد از این در طی یک فصل مستقل ،
کیفیت پیدایش ادراکات اعتباری و اینکه عقل از اعتبار یک رشته مفاهیم
ناچار است گفته خواهد شد .
و برای آنکه خواننده فیالجمله بتواند ادراکات حقیقی را از ادراکات
اعتباری تمیز دهد مثال سادهای ذکر میکنیم :
مثلا اگر از هزار نفر سرباز یک فوج تشکیل داده شود هر یک از سربازها
یک جزء از این فوج به شمار میرود و خود فوج عبارت است از مجموع نفرات
. نسبت هر فرد به مجموع نسبت جزء به کل است . ما هم هر یک از افراد
را ادراک میکنیم و درباره آنها حکمهای مختلفی مینماییم و هم مجموع آنها
را که " فوج " نامیدهایم و درباره آن نیز حکمهای مخصوصی مینمائیم .
ادراکات ما نسبت به افراد ، ادراکات حقیقیه است زیرا مصداق واقعی
خارجی دارد و اما ادراکات ما نسبت به مجموع ، اعتباری است زیرا "
مجموع " مصداق واقعی ندارد و آنچه واقعیت دارد هر یک از افراد است نه
مجموع .
. 3 " و همیات " یعنی ادراکاتی که هیچگونه مصداقی در خارج ندارند و
باطل محض میباشند ، مثل تصور غول و سیمرغ و شانس و امثال آنها .
فلسفه سعی میکند با میزانهای دقیق خود امور حقیقی را از دو دسته دیگر
جدا سازد .
لازم است تذکر داده شود چیزی که بسیار دشوار است و از لغزشگاههای
فلاسفه بهشمار میرود تمیز امور اعتباری است که حقیقتنما هستند از حقایق.
دانشمندان جدید اروپا که به نقادی عقل و فهم انسان پرداختهاند کوشش
بسیار کردهاند که ساختههای ذهن را از حقایقی که واقعیت خارجی دارند جدا
سازند و >
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 38