نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 156
ماتریالیسم دیالکتیک مدعای نسبیون را درباب حقیقت میپسندد و در عین
حال از شکاک بودن احتراز دارد .
ما بعدا در همین مقاله در این باره گفتگو خواهیم کرد و اثبات خواهیم
نمود که ماتریالیسم دیالکتیک نیز با آنکه از شکاک بودن احتراز دارد از
روش یقین خارج شده و از شکاکان پیروی نموده است .
راستی اگر ما دخالت اعصاب یا ذهن و بالاخره دستگاه ادراکی خود را در
جمیع معلومات اعم از محسوسات و معقولات بپذیریم ، صریحا باید به مدعای
شکاکان اعتراف کنیم و بگوییم ما نباید اطمینان داشته باشیم که آنچه
درباره جهان میفهمیم با واقع و نفس الامر مطابق است ، ما باید مسائل همه
علوم طبیعی و ریاضی و فلسفه را با تردید تلقی کنیم .
در مقاله 2 اشاره شد و در مقاله 5 نیز خواهد آمد که ذهن قدرت دارد (
فیالجمله ) به ماهیت اشیاء بهطور اطلاق و دست نخورده نائل شود و یک
رشته مسائل است که ذهن میتواند با کمال جزم و یقین و اطمینان در آنها
فتوا بدهد .
یادآوری چند نکته در اینجا لازم است :
الف . کلیه دانشمندانی که به یک عنوان خاص از ادراکاتی که مصداق
خارجی دارند نفی اطلاق میکنند و به تأثیر و دخالت اعصاب یا مغز و بالاخره
ذهن و دستگاه ادراکی در کیفیت ظهور و انکشاف جمیع اشیاء قائلاند خواه
ناخواه جزء شکاکان قرار میگیرند هر چند خودشان از شکاک بودن احتراز
دارند ، مثلا کانت فیلسوف شهیر آلمانی با آنکه از اینکه " شکاک " یا
" سوفسطائی " خوانده شود بیزاری میجوید و خود را " نقاد عقل و فهم
انسان " میخواند بالاخره پس از نقادیهای زیاد ، ادله جدیدی ( در خصوص
طبیعیات ) بر له شکاکان میآورد . مسلک " کریتی سیسم " وی یک شکل
جدید از اشکال مختلف و متنوع " سپتی سیسم " است ، و همچنین
ماتریالیسم دیالکتیک که نسبی بودن حقیقت را ( در جمیع مسائل ) میپذیرد
، از لحاظ ارزش معلومات ، شکل دیگری از شکلهای آن است .
ب . بعضی از دانشمندان ، حقیقت حاصل از تجربه را از آن جهت که جنبه
احتمالی دارد و موجب یقین نیست " حقیقت نسبی " اصطلاح کردهاند در
مقابل حقیقت ریاضی که موجب یقین و قطعیت است و آن را " حقیقت مطلق
" اصطلاح کردهاند .
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 156