نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 145
مثال بالا یک حقیقت تاریخی بود مربوط به یک واقعیت مادی متغیر . این
بیان درباره جمیع حقایق اعم از ریاضی و طبیعی و فلسفی ، خواه مربوط به
یک واقعیت متغیر باشد و خواه دائمی ، صادق است .
در منطق قدیم درباب " برهان " که بحث از دوام و ضرورت میشد مقصود
این نوع از دوام بود که خاصیت حقایق است و مربوط به مطلب ماست ، و
این است مقصود دانشمندان قدیم که میگفتند " حقایق دائمی هستند " .
علیهذا یک مفهوم ذهنی یا اصلا حقیقت نیست و دروغ و غلط است و یا اگر
حقیقی بود و از یک واقع و نفسالامر حکایت کرد همیشه با واقع و نفسالامر
خود مطابقت دارد .
از بیان چند نکته در اینجا ناگزیریم :
الف . بیان گذشته مربوط به علوم حقیقی بود ، در اعتباریات و مسائل
مربوط به علوم اعتباری جاری نیست ، مثلا در مسائل اخلاقی و قوانین اجتماعی
که مصداق عینی و خارجی ندارند و تابع اعتبار قانونگذاران و غیر هم است ،
ممکن است برای یک مدت محدود یک چیز حقیقت اخلاقی یا اجتماعی شناخته
شود و با تغییر شرایط محیط ، آن حقیقت از بین برود ( البته واضح است از
لحاظ فلسفی این امور را اساسا نمیتوان " حقایق " شناخت ) .
از اینجا بیپایگی یک رشته استدلالات دانشمندان مادی که موقت بودن
مسائل اخلاقی را دلیل بر موقت بودن حقایق آوردهاند روشن میشود .
ب . بحث دوام و توقیت حقایق مربوط به حقایق یقینی است نه حقایق
احتمالی . چنانکه خواهد آمد دانشمندان ، تجربه را محصل یقین نمیدانند و
قوانین تجربی را " حقایق احتمالی " و گاهی " یقینی نسبی " میخوانند .
البته حقیقت احتمالی میتواند موقت باشد . مانعی ندارد اگر یک فرضیه
و تئوری با چندین تجربه تطبیق شد مادامی که خلافش مسلم نگشته آن را یک
" قانون علمی " فرض و تلقی کنیم و البته هر وقت فرضیه دیگری پدید آمد
که با تجربیات بیشتری تطبیق شد آن را " حقیقت علمی " تلقی خواهیم کرد
و به همین ترتیب . . . ( هر چند از لحاظ فلسفی امور احتمالی را نیز "
حقایق " نمیتوان خواند و ما فقط به پیروی از اصطلاح دانشمندان جدید این
تعبیرات را میکنیم ) .
ج . دانشمندانی که حقیقت را به معنای دیگری غیر از معنای معروف تفسیر
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 145