نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 142
و بعضی از دانشمندان مانند دکارت [1] و هگل [2] مدعی منطق جدیدی
هستند . در این سلسله مقالات یک مقاله مستقل به این مطلب اختصاص داده
شده . در ضمن آن مقاله از اسلوبهای منطقی جدید و بالخصوص از اسلوب منطق
دیالکتیک بحث و انتقاد کافی خواهد شد . علیهذا فعلا از ورود در این
مبحث طولانی خودداری میکنیم .
. 3 آیا ممکن است یک چیز هم حقیقت بوده باشد و هم خطا ؟
معمولا هر یک از حقیقت و خطا یا صحیح و غلط یا صدق و کذب را در مقابل
یکدیگر قرار میدهند و میگویند یک فکر اگر حقیقت و صحیح و صادق بود پس
ممکن نیست خطا و غلط و کذب باشد ، و بالعکس اگر خطا بود ممکن نیست
حقیقت بوده باشد ، مثلا این فکر " زمین به دور خورشید میچرخد " یا
راست است یا دروغ ، شق ثالث ندارد . راجع به هر مطلب دیگر نیز در نظر
بگیریم خواه مربوط به مسائل روزمره باشد ( من امروز با فلان رفیق ملاقات
کردم ) و خواه مربوط به حقایق تاریخی ( ارسطو شاگرد افلاطون بوده است ) و
خواه مربوط به حقایق کلی علمی ریاضی مثل " پنج ضرب در پنج مساوی است
با بیست و پنج " یا حقایق کلی طبیعی مثل آنکه " اجسام در اثر حرارت
منبسط میشوند " یا حقایق فلسفی مثل آنکه " دور و تسلسل باطل است "
همینطور است .
ولی اخیرا میان دانشمندان جدید این جمله شایع است که حقایق علمی در
عین اینکه حقیقت میباشند ممکن است خطا نیز بوده باشند و این مطلب به
دانشمندان ماتریالیسم دیالکتیک که طبق یکی از اصول منطق دیالکتیک ( اصل
وحدت ضدین ) جمیع اضداد و نقائض را با یکدیگر آشتی دادهاند و همه را با
هم قابل اجتماع میدانند فرصتی داده است که بگویند حقیقت و خطا یا صحیح
و غلط و یا صدق و کذب چندان اختلافی با یکدیگر ندارند ، ممکن است یک
چیز هم حقیقت و هم خطا و هم صحیح و هم غلط و بالاخره هم راست و هم دروغ
بوده باشد .
اینکه یک فکر از یک حیث و یک جهت محال است هم حقیقت و صحیح باشد
و
. [1] Descartes
. [2] Hegel
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 142