نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 10
چرا ؟ پیوند علم با روح بشر بالاتر از این پیوندهای پست و حقیری است که
ابتداء تصور میرود .
دانش به هر اندازه که یقینیتر و شکنندهتر شک و ریب و جهالت باشد و
به هر اندازه که کلیتر و عمومیتر [ باشد ] و پرده بزرگتری را بالا بزند
اهمیت و مطلوبیت بیشتری دارد .
در میان همه مجهولاتی که انسان آرزوی دست یافتن به آنها را دارد یک
رشته از مسائل است که از این لحاظ در درجه اول اهمیت قرار دارد و آنها
همان مسائل مربوط به نظام کلی عالم و جریان عمومی امور جهان و رمز هستی و
راز دهر میباشد .
انسان خواه از عهده برآید و خواه برنیاید نمیتواند از کاوش و فعالیت
فکری درباره آغاز و انجام جهان ، مبدأ و غایت هستی ، حدوث و قدم ،
وحدت و کثرت ، متناهی و نامتناهی ، علت و معلول ، واجب و ممکن و آنچه
از این قبیل است خودداری کند ، و همین خواهش فطری است که " فلسفه "
را برای بشر به وجود آورده است .
فلسفه سراپای هستی را جولانگاه فکر بشر قرار میدهد و عقل و فکر انسان را
بر روی بال و پر خود مینشاند و به سوی عوالمی که منتهای آرزو و غایت
اشتیاق انسان سیر در آن عوالم است پرواز میدهد .
تاریخ فلسفه با تاریخ فکر بشر توأم است ، لهذا نمیتوان یک قرن و زمان
معین و یا یک منطقه و مکان معین را به عنوان مبدأ و منشأ اصلی پیدایش
فلسفه در روی زمین معرفی کرد . بشر به حکم خواهش فطری خویش هر وقت و
در هر جا که مجال و فرصتی برای تفکر پیدا کرده است از اظهارنظر درباره
نظام کلی عالم خودداری نکرده است و تا آنجا که تاریخ میتواند نشان بدهد
، در بسیاری از نقاط جهان مانند مصر و ایران و هند و چین و یونان فلاسفه و
مفکرین بزرگ ظهور کردهاند و مکاتب فلسفی مهمی به وجود آوردهاند و از
دورههایی که فاصله تاریخی زیادی با ما ندارد و دست تطاول ایام نتوانسته
است تمام آثار آن دورهها را محو کند کم و بیش آثار فلسفی باقی مانده
است .
از آثار دورههای بالنسبه قدیم از همه بیشتر و بهتر آثار نهضت عظیم
علمی و
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 10