نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 341
" بررسی نظریه نسبیت اخلاق "
« ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و
المنکر و البغی »[1] .
بحثهای دو سه شب پیش ما راجع به عدالت بود و خلاصه حرف این شد که
عدالت بر پایه حق و استحقاق بنا شده است و عموم استحقاقهای انسان همیشه
ثابت و یکنواخت و مطلق است ، پس عدالت هم امری مطلق است و نسبی
نیست . امشب میخواهم راجع به " نسبیت اخلاق " که چند شب قبل اشارهای
به آن شد بحث کنم و بحث نسبیت در اخلاق و عدالت را خاتمه بدهم .
عرض شد که بعضی معتقدند که اخلاق نسبی است ، بدین معنی که چیزی را
نمیتوان گفت که برای همه وقت و برای همه جا اخلاق خوب است و نیز چیزی
را نمیشود در همه وقت و همه جا اخلاق بد دانست . هر خلقی در یک جا خوب
است ، در جای دیگر بد ، در یک زمان خوب است و در زمان دیگر بد . پس
اخلاق امری نسبی است و چون نسبی است ، نمیتواند یک دستورالعمل
[1] سوره نحل ، آیه . 90
نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 341