responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 341

" بررسی نظریه نسبیت اخلاق "

« ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی »[1] .
بحثهای دو سه شب پیش ما راجع به عدالت بود و خلاصه حرف این شد که‌ عدالت بر پایه حق و استحقاق بنا شده است و عموم استحقاقهای انسان همیشه‌ ثابت و یکنواخت و مطلق است ، پس عدالت هم امری مطلق است و نسبی‌ نیست . امشب می‌خواهم راجع به " نسبیت اخلاق " که چند شب قبل اشاره‌ای‌ به آن شد بحث کنم و بحث نسبیت در اخلاق و عدالت را خاتمه بدهم .
عرض شد که بعضی معتقدند که اخلاق نسبی است ، بدین معنی که چیزی را نمی‌توان گفت که برای همه وقت و برای همه جا اخلاق خوب است و نیز چیزی‌ را نمی‌شود در همه وقت و همه جا اخلاق بد دانست . هر خلقی در یک جا خوب‌ است ، در جای دیگر بد ، در یک زمان خوب است و در زمان دیگر بد . پس‌ اخلاق امری نسبی است و چون نسبی است ، نمی‌تواند یک دستورالعمل‌


[1] سوره نحل ، آیه . 90

نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 341
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست