نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 135
من میگویم . آن مسلکی میتواند در دنیا مسلک شمرده شود که قناعت نکند به
گفتار نیک ، کردار نیک و پندار نیک ، بلکه بگوید گفتار نیک ، و بعد
بگوید گفتار نیک این است ، گفتار خوب را مشخص بکند ، و همینطور کردار
نیک و پندار نیک .
در مسیحیگری و یهودیگری هم همینطور است . یگانه دینی که میتوان در
دنیا اصولش را نشان داد که هیچ دست آلودهای به آن نخورده و پاک مانده
است ، دین اسلام است . سر آن را هم عرض کردم . نمیخواهم بگویم در دنیای
اسلام هیچ جریان آلودهای پیدا نشده است ، نه ، ولی هر جریان آلودهای که
پیدا بشود ، جریان پاکی در این دین وجود دارد که میتواند آن آلودگیها را
تصفیه بکند . اولش خود قرآن است . مقیاس بزرگ قرآن است . از قرآن که
بگذریم سنت قطعی و متواتر پیغمبر و برای ما شیعیان همچنین سنت قطعی و
متواتر ائمه اطهار است . یعنی در میان اینهمه احادیث مشکوک و مظنون ،
احادیث و سنتهای قطعی داریم از پیغمبر و ائمه اطهار . اینها برای ما
حجت است ، اینها میتواند معیار و مقیاس واقع بشود . دیگر اینکه قرآن
کریم از اول عقل را حجت قرار داده است . اسلام علیه عقل قیام نکرده .
اگر چه غلط است آدم اسم این مردک را جزء سران ادیان و ادیان منسوخه
ببرد ، [ ولی به عنوان مثال ] " حسینعلی بها " میگوید کور شو تا جمال
مرا ببینی ، کرشو تا نغمه مرا بشنوی . عجب کاری است ! این چه جمالی
است که آدم باید کور بشود تا او را ببیند و چه صدائی است که آدم باید
کر بشود تا آنرا بشنود ؟ ! ولی قرآن میگوید چشمت را باز کن تا جمال مرا
ببینی ، گوشت را باز کن تا صدای مرا بشنوی ، فکرت را باز کن تا
نام کتاب : اسلام و مقتضیات زمان 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 135