نام کتاب : وحی و نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 8
مورد هدایت جمادات و نباتات و حیوانات به کار برده است .
هیچ موجودی در این جهان ثابت و یکنواخت نیست ، دائما منزل و جایگاه
عوض میکند و به سوی مقصودی روان است .
از طرف دیگر ، همه علامتها نشان میدهد که نوعی " میل " و " کشش "
در هر موجودی به سوی مقصدی که به آن مقصد روان است وجود دارد ، یعنی
موجودات با نیروی مرموزی که در درونشان هست به سوی مقصدشان کشیده
میشوند این نیرو همان است که از آن به " هدایت الهی " تعبیر میشود
قرآن کریم از زبان حضرت موسی نقل میکند که به فرعون زمان خویش گفت :
" پروردگار ما همان است که به هر موجودی آن آفرینشی که شایسته آن بود
عنایت کرد و سپس آن را در راه خودش هدایت نمود " [1] .
جهان ما جهانی هدفدار است ، یعنی در درون موجودات کششی به سوی هدف
کمالیشان موجود است و هدفداری همان هدایت الهی است .
کلمه " وحی " در قرآن کریم مکرر به کار رفته است شکل استعمال این
کلمه و موارد مختلف استعمال آن نشان میدهد که قرآن آن را منحصر به انسان
نمیداند ، در همه اشیاء و لااقل در موجودات زنده ساری و جاری میداند ، از
این رو در مورد زنبور عسل به وحی تعبیر میکند چیزی که هست درجات وحی و
هدایت ، بر حسب تکامل موجودات متفاوت است .
عالیترین درجه وحی همان است که به سلسله پیامبران
[1] " ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی » " ( طه / 50 ) .
نام کتاب : وحی و نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 8