responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نقدی بر مارکسیسم نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 12
جزء سوم از اجزاء فوق ، چیزی است که به این مکتب جاذبه داده است .
یکی از جاذبه‌های بزرگ مکتب مارکس این است که پیروان آن معتقدند که‌ می‌توان از این فلسفه به صورت یک دانش انقلابی استفاده کرد ، یعنی به‌ صورت ابزاری است که به وسیله آن می‌شود وضع حاضر را توجیه کرد و سپس‌ آینده را براساس آن پیش بینی نمود و با تکیه بر آن راهی به سوی آینده‌ گشود . این مهمترین حرفی است که اینها دارند و لذا می‌گویند صرف اینکه‌ شما بیائید تفسیری از تاریخ‌های گذشته بکنید کافی نیست .
خود مارکس هم گفته است که فلسفه ، تفسیر جهان نیست ، تغییر جهان‌ است . یعنی فلسفه تا آنجا که در مقام این است که ببیند جهان چگونه است‌ و چگونه نیست ، ارزشی ندارد . فلسفه آن مقدار ارزش دارد که وسیله‌ای‌ برای تغییر جهان باشد ، یعنی بتواند اوضاع حاضر را تشریح کرده و آینده را پیش بینی و مراحل تحول یک جامعه را از هم اکنون پیشگویی کند ، همچنانکه‌ یک طبیب حاذق که بیمار را معاینه می‌کند می‌تواند نه تنها وضع فعلی او بلکه حالات بعدی و نحوه علاج او را نیز بیان کند .


> یعنی مارکسیسم بر این سه اصل استوار است . ماتریالیسم را هم می‌توان به‌ صورت اصل چهارم ذکر کرد ، ولی ماتریالیسم جزء جوهر مارکسیسم نیست هر چند که لازمه مارکسیسم است و خود مارکس ماتریالیست معتقد به ماتریالیسم‌ بوده است ، ولی امروزه در دنیا ماتریالیسم را برای مارکسیسم یک امر ضروری نمی‌دانند ، برخلاف دیالکتیک که جزء ارکان مارکسیسم و از ضروریات آن است ، همچنانکه ماتریالیسم تاریخی و سوسیالیسم نیز از اجزاء اساسی مارکسیسم و غیر قابل انفکاک از آن می‌باشند و از آن جهت که می‌شود نظریات مارکسیستی را از افکار ضد دینی و ضد خدائی جدا کرد ، در دنیای‌ اروپا کسان زیادی پیدا شده‌اند که مارکسیست هستند و در عین حال ضد دین و ضد خدا نیستند . ولی البته بدون تجدید نظر در مفهوم منطق دیالکتیک و در مفهوم ماتریالیسم نیز جدا کردن مارکسیسم از ماتریالیسم ممکن نیست .

نام کتاب : نقدی بر مارکسیسم نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 12
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست