نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 145
به مرد . لهذا با اینکه دستور پوشیدن برای مردان مقرر نشده است ، عملا
مردان پوشیدهتر از زنان از منزل بیرون میروند ، زیرا تمایل مرد به نگاه
کردن و چشم چرانی است نه به خودنمائی ، و برعکس تمایل زن بیشتر به
خودنمائی است نه به چشم چرانی . تمایل مرد به چشم چرانی بیشتر زن را
تحریک به خودنمائی میکند و تمایل به چشم چرانی کمتر در زنان وجود دارد .
لهذا مردان کمتر تمایل به خودنمائی دارند . و به همین جهت " تبرج " از
مختصات زنان است .
زینت
در جمله بعد میفرماید : " « و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها »" .
کلمه " زینت " در عربی از کلمه " زیور " فارسی اعم است . زیرا زیور
به زینتهائی گفته میشود که از بدن جدا میباشد مانند طلا آلات و جواهرات ،
ولی کلمه زینت هم به این دسته گفته میشود و هم به آرایشهائی که به بدن
متصل است نظیر سرمه و خضاب .
مفاد این دستور اینست که زنان نباید آرایش و زیور خود را آشکار سازند
. سپس دو استثناء برای این وظیفه ذکر شده است که هر دو را مفصلا مورد
بحث قرار میدهیم :
استثناء اول :
" « الا ما ظهر منها »" یعنی جز زینتهائی که آشکار است . از این
عبارت چنین استفاده میشود که زینتهای زن دو نوع است . یک نوع زینتی
است که آشکار است . نوع دیگر زینتی است که
نام کتاب : مساله حجاب نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 145