نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 83
یعنی علم هم برای ذات خودش مطلوب است و هم [ برای آنکه ] وسیلهای
است برای حل مشکلات بشر . از آن جهت که علم و کشف حقیقت است مطلوب
بالذات است ، و از آن جهت که علم و کشف حقیقت است مطلوب بالذات
است ، و از آن جهت که در عین حال قدرت است و توانایی و " توانا بود
هر که دانا بود " و وسیلهای است برای حل مشکلات زندگی ، مطلوب بالغیر
است .
خلاقیت نیز همین طور است . شما [1] در دانش آموزان ، بهتر تجربه
کردهاید و میدانید یک بچه وقتی چیزی را خلق و ایجاد میکند چگونه به او
سرور و فرح دست میدهد و احساس شخصیت به خودش میکند . وقتی کاردستی به
او میدهید که این کاردستی را بساز [ مسرور میشود ] . میخواهد که یک چیز
جدیدی به وجود آورده باشد . به طور کلی ابتکار در هر قسمتی ، خودش خلق
است . افرادی را شما میگویید اینها ابتکار دارند . مثلا میگویید که در
کار معلمی ، فلان شخص ابتکار دارد ، یعنی روشی را خلق میکند . افراد دیگر
ممکن است تابع و مقلد باشند ، یعنی روشهای دیگران را تقلید و پیروی
میکنند ، ولی بعضی از افراد این قدرت را دارند که میتوانند روش
بیافرینند . به طور کلی در طرحهای اجتماعی ، طرحهای مملکت داری ، طرحهای
شهرسازی ، در اموری که مثلا یک شهرداری باید طرح و ابتکار داشته باشد ،
در برنامه ریزیها و تألیف کتابها [ برخی مبتکرند و برخی مقلد ] .
میبینید خیلی از کتابها صرفا جنبه تقلیدی دارد . مثل معروف ، میگویند :
" کتابهای چاپی را خطی میکنند ، دو مرتبه خطیها را چاپی میکنند " یعنی
حرفهایی را که از کتابهای چاپی گرفتهاند مینویسند و دوباره میدهند به
چاپ . [1] [ اشاره به حضار است که عبارت از مدیران و دبیران مدرسه نیکان
بودهاند ] .
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 83