responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 43
دنیاست قدر مسلم اعتقاد به معاد یک امر فطری نیست ، اما اگر تصورمان‌ از معاد این باشد که واقعیت و حقیقتش بازگشت به خداست ، آن وقت یک‌ امری می‌شود مربوط به رابطه انسان و خدا ، که این را می‌توانیم در محلش‌ بحث کنیم که این ، امری فطری است .

آیا وجدان کردن دلیل فطری بودن است ؟

سؤال دیگری مطرح شده است که : آیا در اثبات وجود فطرت برای انسان ، به همین اکتفا می‌کنیم که‌ فطریات را در خودمان می‌یابیم ، و یا استدلال دیگری هست ؟ چون در صورت‌ اول ، غرائز ، هوسها و فطریات کاملا قابل تداخل‌اند و تکیه بر تفاوتهای‌ اصطلاحی و لفظی ، کافی نیست و خلاصه مرز دقیقتر فطرت و غریزه در انسان‌ چیست ؟ و آیا این مرزها قراردادی است ( مثلا تقسیمشان به خودآگاه و ناخودآگاه ) یا واقعی است ؟ این در واقع دو سؤال در طول یکدیگر است . می‌گویند آیا برای اثبات‌ فطری بودن یک امر به همین جهت اکتفا می‌کنیم که " ما آن امر را در خود می‌یابیم " ؟ جواب این است که اولا ما هنوز در مقام اثبات فطری بودن و یا علائم فطری بودن یک امر برنیامده‌ایم و بعد درباره آن صحبت می‌کنیم ، ثانیا فرضا چنین چیزی باشد ، این یک چیز عجیبی نیست که یک امری برای‌ ما فطری باشد و دلیل ما بر فطری بودنش این باشد که خود فطری بودنش را در ضمیر خودمان می‌یابیم . این نظیر آن است که ما یک سلسله بدیهیات‌ اولیه داریم ، مثلا می‌گوییم اینکه " کل از جزء بزرگتر است و محال است‌ که جزء
نام کتاب : فطرت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 43
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست