نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 78
اکنون باید ببینیم تصویر واقعی نظریه علت نخستین از نظر فلسفی چگونه
است ؟ آیا به این شکل است که ژان پل سارتر و گروهی دیگر فرض کردهاند
که یک شیء به وجود آورنده خود باشد و به اصطلاح ، پایه گذار وجود خود
باشد ؟ که لازمهاش این است یک شیء خودش علت خودش و معلول خودش باشد
. و یا معنی علت نخستین آن است که کانت و هگل و سپنسر تصور کردهاند ،
یعنی موجودی که درباره او استثنائی در قانون علیت صورت گرفته است ،
یعنی با آنکه هر چیزی نیازمند به علت است و ممکن نیست بدون علت باشد
، استثنائا علت نخستین چنین نیست . و آیا امتناع تسلسل که ما را ملزم
میکند به قبول علت نخستین ، ملزم میکند به اینکه قبول کنیم یک چیزی
خودش علت خودش است ؟ آیا ذهن ما برای فرار از یک محال ، ملزم میگردد
به قبول یک محال دیگر ؟ چرا ؟ اگر بناست ذهن محال را نپذیرد ، هیچ
محالی را نمی پذیرد . چرا استثناء قائل شود ؟ !
مطابق تصویر سارتر ، علت نخستین نیز مانند همه اشیاء نیازمند به علت
است ، ولی این نیاز را خودش برای خودش بر میآورد . اما مطابق تصویر
کانت و هگل و سپنسر ، در میان اشیایی که همه از نظر عقل مانند هم هستند
، یکی را الزاما و برای فرار از امتناع تسلسل باید استثناء کنیم و بگوییم
همه اشیاء نیازمند به علتاند جز یکی و آن یک همان علت نخستین است .
اما اینکه چه فرقی میان علت نخستین و سایر اشیاء است که همه آنها
نیازمند به علتاند و آن یکی مورد استثناء واقع شده است ، جواب این
است که از نظر عقل هیچ فرقی نیست ، تنها برای فرار از تسلسل ممتنع
مجبوریم یکی را بی نیاز از علت فرض کنیم .
نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 78