نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 192
امثال موریس مترلینگ یک الهیات کامل است .
اینها نمی دانند که مطالعه نظام خلقت ، قدم اول است نه قدم آخر ،
حداکثر این است که با این قدم تا مرز میان طبیعت و ماورای طبیعت
میرسیم نه بیشتر .
ما در جلد پنجم اصول فلسفه و روش رئالیسم راههای مختلف خداشناسی و از
آن جمله راه حس و علم ، یعنی راه مطالعه طبیعت را ارزیابی کردهایم و
حدود آنها را مشخص کردهایم و ثابت کردهایم که اولا راه انسان برای تحصیل
معارف الهی و ماوراء الطبیعی به مانند یک علم متقن و مبرهن باز است و
بسته نیست ، ثانیا از نظر اسلام ، انسانها مکلف اند و یا لااقل مجازند که
با معارف ماوراء الطبیعی به مانند مسائل تحقیقی و استدلالی و برهانی ، نه
تقلیدی ، آشنا بشوند ، و ثالثا راه حس و علم یا راه طبیعت ، جادهای
است که از طبیعت تا مرز ماورای طبیعت کشیده شده است و نه بیشتر . نمی
گویم جادهای است که از طبیعت تا مرز الوهیت کشیده شده است و به اصطلاح
برای سفر " من الخلق الی الحق " کافی است ، بلکه میگویم جادهای است
که تا مرز ماورای طبیعت کشیده شده است ، یعنی همین قدر ثابت میکند که
طبیعت ، ماورایی دارد و مسخر آن ماوراء است ، اما خود آن ماوراء ،
مخلوق است یا نه ؟ یعنی آیا قدرت ماوراء الطبیعی ، همان خالق کل است
یا خود او نیز به نوبه خود مخلوق و مسخر ماورای خود است ؟ فرضا او خود
ماورایی ندارد ، آیا او خودش بسیط است یا مرکب ؟ واحد است یا کثیر ؟
علم و قدرتش متناهی است یا غیر متناهی ؟ فیضش محدود است یا نامحدود ؟
بشر در برابر او مجبور است یا آزاد ؟ . . . و دهها پرسش دیگر ، به هیچ
یک از این پرسشها نمیتوا ند پاسخ دهد .
نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 192