نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 51
این گروه هر چند خودشان مدعی انکار عدل نیستند ولی با توجیهی که از عدل
کردهاند عملا منکر عدل اند و لهذا مخالفان اشاعره - یعنی شیعه و معتزله -
به " عدلیه " معروف شدند ، اشاره به اینکه آنچه اشاعره میگویند توجیه
عدل نیست ، انکار عدل است .
از نظر این گروه نیز قهرا مسألهای درباره عدل الهی نمیتواند مطرح باشد
، بلکه این گروه از گروه اول ، از نظر تعهد به پاسخگوئی به اشکالات مربوط
به عدل ، آزادترند .
این گروه به خیال خود خواستهاند راه " تنزیه " بپویند و خداوند را از
شرک در خالقیت ، و هم از ظلم و ستم ، منزه و مبرا بدانند ، از اینرو از
طرفی از غیر خدا نفی فاعلیت کردهاند و از طرف دیگر صفت عدل را در
مرتبه متأخر از فعل خدا قرار دادهاند بطوری که حسن و قبح عقلی افعال را
از ریشه انکار کرده و گفتهاند مفهوم عادلانه بودن یک فعل ، جز این نیست
که مستند به خداوند باشد ، و با این مقدمات نتیجهگیری کردهاند که خداوند
نه در فاعلیت شریک دارد و نه ظلم میکند .
اما در حقیقت ، این گروه بجای خداوند ، ظالمان بشری را " تنزیه "
نموده و تبرئه کردهاند . زیرا ابتدائی ترین و روشن ترین نتیجهای که از
این طرز تفکر گرفته میشود این است که آنچه فلان ستمگر میکند او نمیکند ،
بلکه خدا میکند ! و چون خدا میکند ظلم نیست ، عین عدل است ، زیرا عدل
بنابر این مسلک ، مفهومی جز این ندارد که کار ، کار خدا باشد . از طرف
دیگر چون کاری که غیر خدا فاعل آن باشد به هیچوجه و به هیچ اعتبار و به
هیچ معنی وجود ندارد ، پس در قاموس هستی ، " ظلم " به هیچوجه وجود
ندارد . شاید علت حمایت ستمگرانی مانند " متوکل عباسی " از اشاعره
همین نتیجهگیری مطلوب بوده است .
با چنین منطق و چنین نتیجهگیری ، نقش مظلوم در دفاع از حقوق خویش و
وظیفهای که از نظر دین باید انجام دهد چیست ؟ ! خیلی روشن است .
اما اینکه این متکلمین در باره آنهمه نسبتهای ظلمی که قرآن به ستمگران
بشر میدهد و وظیفهای که قرآن بر عهده افراد در زمینه مبارزه با ظلم و
ظالم نهاده است چه میگویند ؟ سؤالی است که پاسخ آن را از خود اشاعره
باید پرسید .
سایر متکلمین - و در حقیقت شخصیتهای برجسته متکلمین - منطق اشاعره را
سخت طرد و تحقیر کردهاند . آنان نه نفی فاعلیت از غیر خدا کردهاند و نه
با دستاویز توحید فعلی ، ظلم بشری را نفی نمودهاند . متکلمان غیر اشعری
یعنی متکلمان شیعی و معتزلی عدل را به عنوان حقیقتی واقعی در جریانات
عالم ، قطع نظر از انتساب و
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 51